Måske er det dit livs eventyr

Lærerjobbet i Østgrønland rummer store oplevelser og store udfordringer. Det vigtigste er at være åben over for kulturmødet og de meget anderledes livs- og arbejdsvilkår

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke mange job, der slås op under overskriften: »Dit livs eventyr«, men sådan er det med de stillinger, som skoleleder Jørn Holbech søger lærere til.

»Der er dækning for betegnelsen«, siger han. »Det at være lærer i vores distrikt kan nemt gå hen og blive den helt store oplevelse, hvis man er parat til at møde den særlige kultur og den enestående natur«.

Det er fangerkulturen i Grønland nærmere bestemt i det østgrønlandske Ammassalik Distrikt, som Jørn Holbech taler om. Her er i højere grad end i Vestgrønland det oprindelige grønlandske samfund bevaret. Det giver lærere særlige arbejdsvilkår.

»Når jeg kigger ud af vinduet, kan jeg se børnene lege tagfat på isflager. Sådan er der tradition for at gøre her. Det må man acceptere, selvom det er meget farligt«, siger skolelederen.

Grønland har sin egen læreruddannelse, men den kan ikke dække behovet for lærerkræfter.

»Det går slet ikke i Østgrønland, fordi de fleste, der bliver uddannet på seminariet i Nuuk og på den decentrale læreruddannelse kommer fra Vestgrønland. Gør man det, tager man ikke job i Østgrønland, der både geografisk og mentalt ligger meget langt væk. Derfor har vi brug for mange lærere, der er uddannede i Danmark«, siger Jørn Holbech.

Ekstra mange stillinger

I år er der slået ekstra mange stillinger op på den ene byskole og de fem bygdeskoler. Hver fjerde af de 50 lærerstillinger er ledig.

»Det skyldes et samfald af omstændigheder, at der skal så mange nye til i år. Sidste år slog vi langt færre stillinger op, og vi havde en del ansøgere, som ikke kom i betragtning«, siger skolelederen.

Eleverne har både dansk og grønlandske fra 1. klasse, men der er ingen tvivl om, at det er grønlandsk, der er modersmålet. Alligevel kan man godt klare sig som dansktalende lærer.

»Det har mange gjort godt gennem årene. Vi har lærere fra Danmark, der har været ansat i 15-20 år. Men der er også medarbejdere, der rejser hjem efter et år, fordi de ikke har været parate til kulturmødet«.

Åbenhed og motivation er vigtigere end lærererfaring. Derfor kan man udmærket som nyuddannet få en god lærertilværelse i Grønland.

»Det vigtigste er at overveje med sig selv, om man er klar til udfordringerne. Østgrønland er et af de mest isolerede, beboede områder i verden. Kyststrækningen er 2.600 kilometer lang, og der bor kun 3.500 mennesker. Det er der en naturlig årsag til. Vi befinder os mellem den enorme indlandsis og storisen på havet, derfor kan der kun komme forsyningsskibe fem måneder om året. Hvis det lyder tiltrækkende, og hvis man kan nyde den unikke natur med et utal af udfoldelsesmuligheder, så skal man sende en ansøgning«, siger skolelederen, der mener det bogstaveligt, når han kalder lærerjobbet i Ammassalik for den helt store udfordring og oplevelse.

Der arbejder i alt 1.300 lærere i Grønland. Langt de fleste på skoler i Vestgrønland.