Debat

LP-modellen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spøg til side. LP står hverken for Lav Pris, Lærer Pres eller Løsagtig Plidderpladder, men for Læringsmiljø og Pædagogisk analyse. Modellens norske ophavsmand, dr.polit. Thomas Nordahl, siger: »Hvis eleven har et problem, er det ikke elevens problem, men omgivelsernes. Det kan være læreren, eller det kan være en dårlig relation mellem eleverne, der er årsag til uro. Det pædagogiske tiltag skal rettes imod omgivelserne, for en ændring i dem kan ændre elevens adfærd og arbejdsindsats«.

Udgangspunktet er, at de lærere, der står med fingrene i dejen, i fællesskab og med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning som sparringspartner skal foretage en tilbundsgående analyse af uroproblemet med henblik på at identificere de faktorer, der fremkalder elevens uhensigtsmæssige adfærd. De skal herefter udarbejde og beslutte en forpligtende strategi for elimineringen af disse faktorer inden for det af ledelsen tilkendte pædagogiske råderum og føre den ud i livet inden for en tidshorisont på højst et par måneder. LP-modellen er tydeligt inspireret af tankerne bag kollegial supervision og aktionslæring, og den rummer en god portion almindelig sund fornuft af den dyrekøbte slags, der med årene udvikler sig hos erfarne praktikere.

LP-modellen foreskriver ingen bestemte pædagogiske metoder og må betegnes som principielt værdineutral. Hvis modellen påtvinges lærerne i en atmosfære af gensidig mistillid, med det udgangspunkt at skolen skal spare på specialundervisningen, så er modellen den sikre opskrift på langtidssygemeldinger en masse. Så bliver den en slags omvendt fejlfindermodel, hvor lærerne får den tvivlsomme ære selv at pege på alt det, deres nærmeste kolleger i ledelsens øjne har gjort galt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis lærerne derimod har etableret et solidt kollegialt fællesskab, der har ledelsens udtrykte accept i form af et stort pædagogisk råderum, og der afsættes de fornødne tidsmæssige resurser til den foreskrevne proces, hvorefter lærerne i et ægte tilvalg tager modellen til sig og praktiserer den med al den konduite og modne indsigt, der skal til, kan modellen givetvis tjene til løsning af en hel del problemer. Tilbage står de uroproblemer, der udspringer af faktorer, som lærerne står magtesløse over for.