Debat

Hvor ensporet skal skolen være?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Store centralskoler, hvor de faglige miljøer kan udvikles, er trenden hos toneangivende politikere og meningsdannere. Baggrunden er åbenlyst, at det ikke er skolepolitik, men overvejende økonomisk rationalitet, der skal være grundlaget for fremtidens folkeskole. Vi ser overvejende indlæg om, at skoleplanlægning kan organiseres med udgangspunkt i disse merkantile tilgange fra VCO-blokken.

Jeg savner troværdige udmeldinger om, at det ikke er nok. Børnenes behov er ikke alene fagligt kompetente faglærere, men også personligheder, som brænder for det enkelte barns generelle udvikling.

Vi skal være varsomme med påstandene om, at mindre skolemiljøer ikke har nogen værdi. Mange børn kan ikke honorere kravene i selvforvaltningspædagogikken, men har behov for mere nærhed og trygge rammer i deres skolegang.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis der menes noget med idealerne om inklusion, rummelighed, eller hvad man nu kalder det, kræver det en helt anden pædagogisk mangfoldighed i de kommunale skolepolitikkers målgrupper, end der tegnes i de skolepolitiske debatter for tiden.

Alternativet bliver, at forældre, i mistillid til de kommunale folkeskoler, tilvælger privatskoler. Det bunder ikke kun i lykkelige familier, men også resursestærke familier, som bekymrer sig om, hvorvidt deres børn kan rumme folkeskolens ensporede tilgang til børnenes skolegang.

Powered by Labrador CMS