Overskuelighed er nødvendig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at en internetside kan bruges i undervisningen, skal den være enkel og over­skuelig. Teksterne skal være korte, og eleverne skal gerne aktiveres. For eksempel gennem spørgsmål, mener Jørgen Mogensen, som er redaktør for historiefaget på Fagenes Infoguide.

»Børn kan sagtens finde ud af at klikke rundt og scrolle ned, men de er ikke så gode til at danne sig overblik over store mængder tekst«, siger han.

Han har gennemgået og kommenteret de 278 internetsider, som han har samlet under historiefaget på Infoguiden. Mange af dem handler om bestemte historiske perioder eller kulturer, og i den forbindelse har danskhistorie.dk ramt en niche, mener han.

»Den favner hele danmarkshistorien og tager Fælles Mål alvorligt. Folkene bag er godt inde i stoffet, teksterne er korte, og så kan jeg godt lide, at man kan vælge mellem en let og en svær udgave«, siger han.

Jørgen Mogensens råd til andre lærere er at se, hvilke kommentarer de forskellige internetsider har fået på Fagenes Infoguide.

»Så ved de, at en kompetent kollega har set dem igennem og vurderet dem«.