Bogen om Andreas

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog giver et realistisk, varmt og nært portræt af en handicappet drengs udvikling og undervisning fra fødslen til og med 9. klasse. Andreas har spastisk lammelse, epilepsi og generelle indlæringsvanskeligheder. Målgruppen er pædagoger, lærere og forældre til handicappede.

Bogen fortæller Andreas' livshistorie. Andreas' far skriver om tiden fra fødslen til skolegangen og slutter med overvejelser om fremtiden for Andreas. Andreas' lærer fortæller om den individuelt tilrettelagte undervisning af en dreng med diagnosen cerebral parese igennem ni års skolegang. Hvert kapitel indledes med et øjebliksbillede fra Andreas' hverdag. For eksempel er der en hel lille føljeton om, hvordan Andreas lærer at bruge en cykel. Senere følger teoretiske overvejelser og nogle spørgsmål, som læserne kan drøfte. På den måde kædes teori og praksis sammen på en meget fin måde.

Teksten er illustreret med fotografier af Andreas og hans hverdag hjemme og i skolen.

Andreas har en kærlig familie med mange resurser. Huset indrettes, så et barn med bevægehandicap kan færdes deri. Den spændende indretning af hus og have medvirker til, at legekammerater samles hos familien. Andreas' to yngre søskende har ham med i deres lege. Andreas' mor dør, da Andreas går i 7. klasse. Der gives eksempler på, hvordan man prøver at bearbejde sorgen hos et barn med et meget mangelfuldt sprog.

Det nære portræt af Andreas og hans udvikling gør et stærkt indtryk. Men det er nok det individuelle arbejde med at undervise og udvikle Andreas, som fagpersoner kan inspireres af. Bogen anbefales til målgrupperne.