Prent, februar 2007

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Diskussion og analyse af nyhedsstrømmen bør ikke kun henvises til nogle ugers arbejde med det i øvrigt prisværdige projekt Avisen i Undervisningen, for næsten dagligt dukker der sager op, som engagerer eleverne. Som lægger op til gode diskussioner af, hvad vi faktisk får at vide i medierne, og hvad nogle gerne vil bruge medierne til at få os til at tro. Dansk- og samfundsfagslærere må være opmænd, men skal der komme undervisning og ikke kun meningsudveksling ud af det, må lærerne selv lære at analysere og øge deres viden om, hvordan mediebranchen fungerer. For som redaktøren udtrykker det i forordet: Man skal dyrke nyheder for at blive klogere. Ikke for at genkende sine egne følelser i en ny udgave.

Et overkommeligt input hertil er dette lille skarpe blad, som i hvert nummer bringer korte, men præcise artikler, hvor garvede journalister skriver om emner, man bør være opmærksom på, når man læser sin daglige avis.

Denne gang er det især journalisternes hang til altid at spørge de samme få håndfulde eksperter om hvad som helst, der er under behandling. En rapport har påvist, at Tordenskjolds Soldater står bag langt de fleste synspunkter, som journalisterne refererer - af tidsnød, dovenskab eller mangel på fantasi. Men så er hakkelsen til døgnets rejsestald i hus, og man kan gå videre til næste dags avis og næste dags valg fra ekspertpanelet.

Kilder og kildebeskyttelse er også tema for et par af de øvrige artikler - skarpe, indsigtsfulde og velskrevne. Men kildekritik kan være vanskelig, ikke mindst i forhold til det, man finder på internettet. Her giver Helle Nissen Kruuse fra Danmarks Journalisthøjskole læseren en masse tips til, hvordan man kan undgå de værste faldgruber af hjemmesider, der giver sig ud for at være seriøse, men som i virkeligheden misinformerer læseren.

Bladet ligger et eller andet sted på din skole. Læs det.