Hvordan næsten alting blev opfundet af de lyse hoveder

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kreativitet og fantasi er plusord i dagens skole. I den forbindelse kan det være relevant at interessere sig for opfindernes brogede flok af lyse hoveder og for de ting, som blev resultatet af deres alternative tankegang og snilde håndelag.

I første omgang fremtræder bogen broget og uoverskuelig med sin vrimmel af illustrationer af opfindelser og små mænd. Men der er røde tråde i virvaret, og man lærer at sætte pris på de små mænd, som hjælper os gennem opfindelsernes udviklingsstier.

Bogen indeholder seks hovedafsnit, som hver karakteriseres af en epokegørende opfindelse som for eksempel linsen, forbrændingsmotoren og transistoren.

Disse opfindelser sættes ind i kronologiske sammenhænge, hvor vi kan læse om de opfindelser og andre forudsætninger, der førte frem til dem, og om hvordan de efterfølgende udvikledes, fandt anvendelse i vores hverdag og inspirerede til nye opfindelser.

Hvis vi som eksempel ser på afsnittet om forbrændingsmotoren, skal vi først have opfundet hjulet, vulkanisering, luftfyldte dæk, vejbelægning og udvinding af olie, før vi er klar til at få opfundet forbrændingsmotoren og bilen. Derfra udvikledes alle mulige befordringsmidler lige fra undervandsbåde til flyvemaskiner.

Ind imellem findes sider med berømte opfindere og fantastiske fiaskoer.

På grund af den snørklede opsætning, den diminutive skriftstørrelse og anvendelsen af svære ord og begreber er det nok først på mellemtrinnet, at eleverne kan få det fulde udbytte af bogen.