Kunne det tænkes?

- om matematiklæring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste matematiklærere har formentlig nok at se til med den daglige drift: undervisning skal tilrettelægges og afvikles differentieret, så alle elever bliver udfordret i henhold til de individuelle elevplaner. Der skal kopieres, der skal rettes opgaver, der skal ...

Men der skulle også gerne være plads og rum for udvikling - lærerens, altså. Derfor er der forhåbentlig et marked også for denne titel, som faktisk hører sammen med en tidligere udgivelse, "Kan det virkelig passe?", på det desværre hedengangne forlag L&R Uddannelse. Det er således en næsten identisk personkreds, der i dette nye udspil behandler mange af de samme didaktiske og pædagogiske problemstillinger som sidst.

Bogen rummer seksten artikler under den fælles overskrift matematiklæring. Enkelte fremstillinger vil forekomme nogle at være "langhåret" forskning, og andre forfattere har gymnasielærere som primær målgruppe. En række bidrag - herunder om matematisk modellering, farlige små tal samt undersøgende samarbejde - rammer imidlertid lige dér, hvor mange befinder sig i den daglige praksis: Hvem kan eksempelvis sige sig fri for at have undervist efter konceptet GHLT (Gæt Hvad Læreren Tænker)?

I det hele taget er det en spændende og indholdsmættet artikelsamling, der som et minimum burde have en plads (men aldrig være på hylden) på lærerfagbiblioteket. Lån den, læs den - bare én artikel om dagen. Det kunne give stof til eftertanke og med tiden føre til endnu mere reflekteret og kvalificeret matematikundervisning.

Powered by Labrador CMS