Debat

Overbygning er nemmest

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har - for at kunne sige noget, som var lidt mindre »luftigt« end det vanlige teoretiske ævl - undervist i alle klasser fra 1. til og med 10. klasse plus ungdomsskole. Ganske vist mest i overbygningen, men min erfaring er, at det er nemmest at undervise i overbygningen. Der er det helt legalt at regne med, at en kollektiv besked bliver forstået, hvis den bliver givet klart og tydeligt. Bliver den så ikke efterkommet, kan man gå ud fra, at der foreligger »ond vilje«. Det er slet ikke tilfældet i de små klasser, der kan/bør man regne med, at nogle ikke forstår eller misforstår. De, som er eller snarere var bedst til at blive forstået, er specialuddannede - i tidligere tider kaldte man dem forskolelærere.

Hvad angår rettearbejdet er det rent volumenmæssigt naturligvis størst i overbygningen, men det er også lejlighedsvis ulige mere interessant. Det er i de små klasser, man »kvajer sig« og én gang af 100 hakker 2 + 3 = 6 af som rigtigt. Efter min erfaring er der absolut intet belæg for at give nogle fordele til lærere i overbygningen.

Men det ville være meget rimeligt at hæve såvel løn som diverse honorarer generelt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forkortet af redaktionen