Debat
0   157

Overbygning er nemmest

Jeg har - for at kunne sige noget, som var lidt mindre »luftigt« end det vanlige teoretiske ævl - undervist i alle klasser fra 1. til og med 10. klasse plus ungdomsskole. Ganske vist mest i overbygningen, men min erfaring er, at det er nemmest at undervise i overbygningen. Der er det helt legalt at regne med, at en kollektiv besked bliver forstået, hvis den bliver givet klart og tydeligt. Bliver den så ikke efterkommet, kan man gå ud fra, at der foreligger »ond vilje«. Det er slet ikke tilfældet i de små klasser, der kan/bør man regne med, at nogle ikke forstår eller misforstår. De, som er eller snarere var bedst til at blive forstået, er specialuddannede - i tidligere tider kaldte man dem forskolelærere.

Hvad angår rettearbejdet er det rent volumenmæssigt naturligvis størst i overbygningen, men det er også lejlighedsvis ulige mere interessant. Det er i de små klasser, man »kvajer sig« og én gang af 100 hakker 2 + 3 = 6 af som rigtigt. Efter min erfaring er der absolut intet belæg for at give nogle fordele til lærere i overbygningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Men det ville være meget rimeligt at hæve såvel løn som diverse honorarer generelt.

Forkortet af redaktionen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ