Debat
0   121

Netværk for voksenspecialundervisere

Det er somme tider svært at se sammenhængen mellem arbejdet på kredskontoret og arbejdet på en voksenspecialskole, fortæller en tidligere S81'er og nyvalgt DLF-tillidsrepræsentant

For voksenspecialunderviserne blev 1. januar 2007 starten på meget nyt: Nye arbejdsgivere og »ny« fagforening. Jeg er ikke i tvivl om, at ændringerne har ført til, at mange af de kanaler, som blev brugt til at debattere fag og vilkår samt udveksle viden og erfaring i, forsvandt.

Tidligere var der oftest flere institutioner i samme amt. Og foreningen var opbygget i kredse, der fulgte amterne. Det gav gode muligheder for kontakt og dialog på tværs af institutioner, uanset om man mødtes i amts- eller foreningsregi. Disse netværk var med til at sikre lærerne overblik over områdets faglige og pædagogiske udvikling.

Artiklen fortsætter under banneret

Og det er der stort behov for på et område med kun 50 institutioner på landsplan, der samtidig dækker et utal af forskellige specialer og undervisningsopgaver. Men det er ikke så let mere. Institutionerne er nu spredt på 40 kommuner/regioner, og DLF's kredse dækker ofte kun få af disse specielle institutioner.

Voksenspecialunderviserne har i højere grad end nogensinde før brug for at kunne mødes på tværs af specialer, geografi og myndigheder. Der er et stort behov for at få etableret nye netværk for voksenspecialunderviserne. Jeg mener, at DLF bør have en væsentlig rolle i den forbindelse, og jeg kan se flere muligheder, som vi bør bygge videre på:

Medlemskab af Danmarks Specialpædagogiske Forening, der gennem samarbejde med DLF kan kanalisere synspunkter frem til foreningen.

Dannelse af lokalt netværk for (voksen)specialunderviserne i en kreds.

Etablering af netværk på tværs af flere kredse eller i en region.

Brug af de elektroniske medier - blog og debatmulighederne på www.specialpaedagogik.dk og senere på året i de elektroniske debatfora på DLF's kommende, nye hjemmeside.

»Endnu har DLF, vores forening, dog kun begrænset viden om 'os'. 'Vi' må derfor gøre noget aktivt for at øge kendskabet til 'os'«

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.469 andre er allerede tilmeldt