Debat
0   132

Kan DLF hjælpe?

Det er somme tider svært at se sammenhængen mellem arbejdet på kredskontoret og arbejdet på en voksenspecialskole, fortæller en tidligere S81'er og nyvalgt DLF-tillidsrepræsentant

1. januar 2007 blev amterne nedlagt, og fagforeningen S81 blev nedlagt.

»Min« amtslige skole blev delt, og vi fik ny arbejdsgiver, nemlig kommunen. Vi gik fra at tilhøre den lille fagforening til den større, DLF.

Artiklen fortsætter under banneret

Der var ingen kø, den dag der skulle vælges tillidsrepræsentant. Jeg blev valgt og også medlem af kredsstyrelsen - det var den nemmeste måde at finde ud af, hvad vi var for nogle, som der blev sagt.

Og hvad er det så, der foregår på kredskontoret? De to største sager i dette forår har været elevplaner og omstruktureringen af honorar for undervisning af de tidligere amtsspecialundervisningselever. Spændende, men også svært at se den direkte kobling til Voksenspecialskolen.

Her arbejder jeg med undervisning af personer, som har pådraget sig en hjerneskade i deres voksenliv. En dag på kredskontoret er en dag, hvor man ikke sidder over for mennesker i krise .

Som nyvalgt tillidsrepræsentant er der meget nyt. Jeg vil så nødig pibe, men jeg vil gerne på konstruktiv måde forhindre, at hverken jeg eller andre føler, opgaven er for stor. Der er indbudt til et arrangement den 13. juni om overenskomstkravene for voksenspecialskolerne, og det ser jeg frem til.

Vi trænger også til en pædagogisk debat. Hvordan forhindrer vi, at kommunen fjerner os med et pennestrøg? Vi har godt nok fået lov at være i fred i to år, men derefter forestiller jeg mig, at skolen skal til »eksamen«.

Hvis vi skal være gode, skal personalet hele tiden være i uddannelse.

Hvis vi skal være gode, skal vi have få elever på holdene.

Hvis vi skal være gode, skal vi have tid til konferencer og journalskrivning.

Hvis vi skal holde ud, skal vi have supervision. Jeg holder ikke i længden til at sidde med kriseramte elever, hvis ikke der er supervision af psykolog.

Kan DLF hjælpe?

Leif Sort: DLF kan hjælpe. Se blot oplægget til Overenskomst 08-debatten. Hovedstyrelsen foreslår, at vi tager afsæt i professionen. Målet er blandt andet at sikre: En arbejdstidsaftale med stort professionelt råderum. Styrket faglighed og ret til efteruddannelse. Styrket pædagogisk ledelse, hvor krav og resurser bliver afstemt.

Endnu har DLF, vores forening, dog kun begrænset viden om »os«. »Vi« må derfor gøre noget aktivt for at øge kendskabet til »os« - for eksempel ved at bruge netværksmulighederne og deltage i debatten om Overenskomst 08.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.469 andre er allerede tilmeldt