Pegasus 3

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Pegasus"-serien er et yderst ambitiøst projekt målrettet danskundervisning på mellemtrinnet. Denne den første del, "Pegasus 3", er udviklet til undervisning på 3. klassetrin og tæller i alt fem sammenhængende udgivelser: En læsebog, en lærervejledning, to elevhæfter og endnu en arbejdsbog med fokus på tværfaglige muligheder.

Indholdsmæssigt føres vi tilbage til en yderst traditionel og klassisk opfattelse af sprog og kultur. I læsebogen sker det i form af otte omfattende og klart tematiserede kapitler, hvori der serveres en skønsom blanding af nyt og ældre materiale bearbejdet under overskrifter som eksempelvis "Hvordan alting begyndte", "I faraos rige", "Græske helte" og "Alle veje fører til Rom".

Mange af teksterne er illustreret af forskellige tegnere, dog uden direkte referencer, muligvis som en trist konsekvens af tegnerkrisen, og illustrationerne er af noget svingende kvalitet, nogle med klart større appel til målgruppen end andre.

Lærervejledningen er grundig og forsyner læseren med en bevidst udformet blanding af metodik og information ordnet systematisk i kapitler svarende til læsebogens inddeling. Desværre er den grafiske udformning noget massiv, hvilket nogle steder kan virke direkte hæmmende for såvel læselyst som videre informationssøgning. De to arbejdsbøger følger ligeledes kapitelinddelingen i læsebogen og vil for mange elever formentlig være tiltrækkende i deres lidt repeterende form. Til gengæld kan jeg være noget i tvivl om mulighederne for at differentiere brugen af materialet og om, hvorvidt sværhedsgraden reelt er lige i overkanten i forhold til arbejdet med dansk i 3. klasse.

Ideen med hæftet "På tværs" er god. Her lægges op til tværfagligt arbejde under forskellige optikker. Det gælder for eksempel dansk og kristendomskundskab, dansk og matematik eller dansk og idræt. Mange af ideerne vil kunne praktiseres i den enkelte klasse, men også i sammenhæng med mere tværgående klasse- eller emneuger. Til materialet er udformet en uddybende hjemmeside: www.pegasus.digibib.dk