Herr Schreber – En vrangforestilling

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne forestilling skal anbefales til 9. og 10. klasse, hvis og såfremt:

1. I vil have et indgående indblik i tidligere tiders (1800-tallets) normsæt for specielt tysk børneopdragelse. Denne form for opdragelse tager i dette absurde musikdramatiske stykke sit udgangspunkt i doktor Moritz Schrebers meget autoritære indstilling til måden at behandle sine børn på. Nøgleordene er: Streng disciplin, (i mine øjne) forrykte gymnastiske øvelser, fysisk afretning og mental ensretning. Læs følgende citat fra doktor Moritz: "Undertryk alt i barnet. Hold ham væk fra alt det, som han ikke skal gøre til sit eget". Forestillingen følger doktor Moritz Schrebers søn Poul (1842-1911), som rammes af nervesygdom, hvilket i høj grad skyldes denne opdragelsesform.

2. I vil have et indblik i psykologiens, herunder psykoanalysens, måde at fortolke på i det hele taget, men specielt i forhold til dette særtilfælde Poul Schreber. Han er og har været genstand for mangen en analyse, hvoraf Freuds klassiske casestudy fra 1911 er det mest fremtrædende. Poul Schreber dør selv i 1911 og havde aldrig selv været i psykoanalyse, men skrev en selvbiografi ("En nervesygs erindringer", 1903), hvorfra betragtningerne og dette stykke om Schreber tager sit udgangspunkt. Det skal hertil fastslås, at forestillingen på overbevisende, om end på absurd vis, giver et troværdigt billede af dette tilfælde. Publikum føres ind i paranoiaens og psykosens univers på troværdig måde gestaltet via skuespilleren Pauli Rybergs (Herr Schreber) eminente spil suppleret af Pete Livingstones (psykiateren Doktor Flechsig med flere) forklarende stemme og Schwanzen Sänger Knabens (vrangforestillingerne, familiemedlemmer, barnepiger med mere) mange støttende roller, herunder sang og dans.

3. I vil have indsigt i ny moderne musikdramatik på højt niveau. I kan i den grad lade jer inspirere til dramaundervisningen ved at tage ind og se denne forestilling. Pete Livingstone er hovedmand bag denne unikke og særegne oplevelse. I skal være forberedt på en mærkelig blanding af vanvid, men også iørefaldende melodier, som leder tankerne hen på Tom Waits og en grotesk, lidt gotisk kabaretstemning fra en svunden tid. Det er absolut et særsyn.

Powered by Labrador CMS