Tjek & Træn 4

4.-6. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye materialer og bogsystemer til matematikundervisningen må i disse år nødvendigvis tage udgangspunkt i Fælles Mål. I få tilfælde rummer det enkelte system mere end ét niveau - og læreren må selv finde på, hvis differentiering i undervisningen også skal kunne foregå i dybden. Systemets forfatter har delt denne frustration. Det samlede produkt er derfor en systematisk opstilling af de "samme" opgaver på tre niveauer - endda med mulighed for ekstra udfordringer til de skrappe.

Kopimappen rummer herudover fortest, så eleverne kan sættes i gang på det rigtige niveau: 4a og 4b, som er beregnet til fagligt svage elever med lille talbegreb, henholdsvis langsomt arbejdende elever med "rimeligt" talbegreb, og 4c, hvis målgruppe er den majoritet af elever, der har alderssvarende talbegreb og læse/regnefærdighed. Og okay, så er der da heller ikke længere til bunden i stakken med opgaver til den (eller de to) i klassen, der altid bliver først færdige og har regnet det hele rigtigt.

Lærervejledningen rummer foruden metodiske anvisninger og en facitliste et fyldigt afsnit om uhensigtsmæssige strategier. Det sætter læreren i stand til at følge elevernes tankegange i de tilfælde, hvor de ikke er nået frem til det rigtige facit på opgaven.

Materialet kan gøre god fyldest som supplement til klassens grundbog og vil fint kunne indgå i eventuelt portfolio-arbejde. Det bliver spændende at følge, hvor mange klassetrin der med tiden får mulighed for at blive tjekket og trænet.