Evaluering og læring

Hvordan udarbejder man gode og brugbare elevplaner, og hvordan arbejder man med, hvad eleverne skal lære? Det kan man blive inspireret til ved at se denne film

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre engagerede og inspirerende lærere har stillet sig til rådighed og fortalt om deres arbejde med henholdsvis løbende evaluering i engelsk i 5. og 8. klasse, om elevplaner i matematik i 2. klasse og om elevers refleksion - dansk i 9. klasse. Alle steder kommer eleverne også på banen, så man får deres syn på sagen.

Filmen om engelskundervisningen understreger vigtigheden af at udarbejde en god årsplan med målsætninger og aktiviteter for hvert emne til eget brug. Elever og forældre skal selvfølgelig have en mere simpel og overskuelig årsplan. Forud for hvert forløb og hver periode er det væsentligt at gøre eleverne klart, hvad målene er med emnet, og hvilke ting de forventes at lære i løbet af arbejdet. Hvis man derigennem også gør dem klart, hvad de evalueres på, får man målrettet undervisningen og elevernes arbejde på en god måde, der også bidrager til, at eleverne tager ansvar for egen læring. Elevernes egne personlige mål, evalueringer og refleksioner indgår i arbejdet og bruges sammen med lærerens notater til elevsamtaler eller forældresamtaler.

I indslaget "elevplaner i matematik" præsenteres en model, man er nået frem til at bruge gennem flere års arbejde med eleverne, og som præsenteres i skole-hjem-samtalerne. Elevplanerne består af en status og en fremadrettet del med både mål og aftaler med eleven om, hvordan han eller hun skal nå sine mål. Målsætninger for matematikundervisningen går dog ikke særligt tydeligt igennem på filmen og fokuserer på nogle perifere ting som at skrive pæne tal, regne større minusstykker og kunne klokken. Men arbejdsmetoden og beskrivelserne af måden at arbejde på er spændende.

Det sidste indslag på dvd'en beskriver det at medtænke evalueringen i emnet, mens man planlægger, og fortælle eleverne det, så de ved, hvad de bliver vurderet på, mens de arbejder med opgaverne.

Det beskrives, hvordan man kan arbejde med meget åbne evalueringer og med mere bundne, hvor læreren har stillet spørgsmål, eleven skal svare på. Her arbejdes også med evaluering på messenger, i en blog eller via video, og det kan være en stor fordel for nogle elever. Et af formålene er at få eleverne til at tænke over deres egen læring.

For alle tre inspirerende indslag gælder det, at de kan bruges af skoler og faggrupper i det arbejde, som ligger forude på alle lærerværelser, nemlig at blive bedre til at evaluere og dokumentere, hvad eleverne lærer. Derved er filmen en hjælp til at udarbejde gode og overskuelige elevplaner.