Vikinger - indsigt og udsyn

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nogle år siden gik det til fulde op for mig, at praktisk taget intet af det, jeg havde lært om vikingerne på historielinjefaget i 1970'erne, var gangbar viden. Enkelte begivenheder og levninger, bevares, Jellingestenene er stadig de samme, selv om de har fået halvtag, men i det store og hele viser nye metoder, fund og tolkninger en vikingetid, der er væsentligt anderledes end den, jeg lærte at kende i seminarietiden.

Skal man undervise i emnet ud over legestadiet, må man tilegne sig i hvert fald dele af den nye viden. Markedet er bestemt ikke underforsynet med seriøse bøger, men en overkommelig metode til opdatering kan være at læse en moderne lærebog for gymnasiet. Som denne, der i 19 indsigtsfulde kapitler ikke blot giver kendskab til begivenheder og sammenhænge, men undervejs også redegør for og diskuterer historiesyn gennem tiderne.

Forfatterne lægger vægt på at beskrive den sammenhæng, vikingerne måtte operere i, for eksempel de tysk-romerske kejserriger, de keltiske folkeslag samt de ekspanderende arabere.

Bogen igennem er der strøet flotte illustrationer med rund hånd. Det virker selvfølgelig lidt gnidret med runesten i frimærkestørrelse, men billedlisten bag i bogen gør det nemt at finde frem til en mere synlig afbildning på nettet eller i andre bøger.

Tidstavler og uddybende tekster fører grundigt ind i hvert kapitels emne, og registeret og krydshenvisninger gør det nemt at finde rundt i bogen.

Og frem for alt er bogen velskrevet og spændende tilrettelagt.

Powered by Labrador CMS