Anmeldelse

Vejledning om valg af uddannelse og erhverv

Evalueringsrapport

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vejledningsreformen i 2004 betød blandt andet, at den enkelte folkeskole ikke længere har sin egen skolevejleder. Nu kommer skolens vejleder fra et af de 45 Ungdommens Uddannelsesvejlednings-centre (UU). Hvordan fungerer så vejledningen i Danmark efter reformen? Det har Danmarks Evalueringsinstitut undersøgt og beskrevet i denne rapport. Undersøgelsen er baseret på ni UU-centres og tre studievalgscentres selvevaluering, på spørgeskemaundersøgelser i folkeskolens 9.- og 10.-klasser og på spørgeskemaer og interview blandt udvalgte nøglegrupper. Rapporten kommer med 30 anbefalinger på UU-området.

Er der nogen grund til, at skolens lærere og ledelse skal interessere sig for det? Ja bestemt. Anbefalingerne angår jo skolernes undervisning i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering (UEA), visse elevgruppers særlige behov for vejledning, uddannelsesportalens brug i skolen og samarbejdet mellem skole og center.

Rapporten bemærker, at Faghæfte nummer 22 om UEA-orientering ret beset skal lægge grunden for vejlederens arbejde med elevens uddannelsesbog og uddannelsesplan. Skal dette lykkes, skal UU-centrene og folkeskolens UEA-lærere samarbejde. Skolelederne skal forpligtes på at sikre UEA-lærerne viden og kunnen ved den kursusvirksomhed, der udbydes af centrene. Det skal skrives ind i virksomhedsplanen, og der skal indgås samarbejdsaftaler på området. Der er behov for at nyvurdere skolernes indsats på dette felt.

Elever med særlige behov for vejledning er en vigtig målgruppe. Men hvem er de? Rapporten peger på, at der bør udarbejdes en fælles definition af gruppen af unge med særlige vejledningsbehov. Også her bliver det relevant for skolerne at byde ind med iagttagelser og erfaringer fra skoleforløb og udskolingsforløb.

Selv om skolerne ikke længere har deres egen skolevejleder, eller netop derfor, er der grund til at være opmærksom på denne rapports indhold på UU-delen, idet anbefalingerne kan bruges, når næste års samarbejde mellem klasselærere, årgangsteam og UU-centrenes vejledere skal drøftes og indsatsen målrettes elevernes behov.