1:1 EN CHAT-OPERA

Figura Ensembles "1:1 EN CHAT-OPERA" er en ambitiøs og humoristisk introduktion til samtidskunsten. Den rummer både videoinstallation, poesi og live kompositionsmusik i en intens performance, der opdaterer operagenren. De fire musikere på scenen præsenterer en stærkt visuel ungdomsforestilling, der inddrager råstof fra moderne computerkultur.

Fortællingen kræver fuld opmærksomhed for at blive forstået, for tunge temaer ruller over scenen i betydningsmættede billeder, bevægelser og lyde.

Helene Gjerris pudser og desinficerer sig gennem forestillingen som den rengøringsvanvittige kvinde Pandora, der kæmper med en uforløst sorg - måske over en mistet datter. På overfladen er alt pinligt rent, men svære følelser dukker op i skikkelse af et tøjdyr eller fem par små, røde, prikkede nylonstrømper på tørresnoren. De bliver dog straks gemt væk i et skab, som barrikaderes med store kasser vaskepulver - en tyk metaforik om fortrængning af uønskede følelser til underbevidsthedens grumsede mørke eller, kunne man sige med reference til den græske myte, ned i Pandoras frygtede æske.

Indimellem bliver væggene i hendes hjem til store billedskærme eller til computerskærme, når hun chatter med ukendte mennesker som "Gondorian Soldier" eller "Enven4ever". Pandora virker ensom, men hun har faktisk dybe og vigtige samtaler over chatten, og det er derigennem, hun til sidst åbner sig og finder en form for forløsning. Med blik for disse nuancer i den virtuelle kommunikation bliver "1:1" et godt udgangspunkt for diskussion af potentialer og faldgruber i chat-kulturen.