Debat
0   183

Mere kreativitet i folkeskolen

Kære Bertel Haarder. Globaliseringen er for alvor over os, og Danmark er på vej væk fra andedammen. Lande som Kina og Indien banker på døren med en styrke, der gør det meget svært bare at forestille sig konsekvenserne af den økonomiske konkurrencekraft, de kommer med.

Ét råstof kommer til at betyde en afgørende forskel på, hvordan vi vil klare os, og det er kreativiteten. Og innovationskraften er i den sammenhæng evnen til at være målrettet (se de mange artikler om kreativitet på www.folkeskolen.dk/kreativitiet og artiklerne om innovation i læreruddannelsen i påskenummeret).

Artiklen fortsætter under banneret

Heldigvis er børn født kreative, de kan udforske uden indlærte begrænsninger og har ikke en indbygget facitliste. Den lærer de først, når skolen overtager det faglige ledelsesansvar.

Jeg er ikke imod faglig kompetenceudvikling i skolen. Tvært­imod. Men det skal ske, samtidig med at vi gør kreativiteten til en innovationsproces.

Som udviklingskonsulent i et erhvervscenter i Vestjylland har jeg flere gange været ude at bedømme idéer, som elever i 7.-10.-klasser har udviklet for eksempel som led i en temauge om iværksætteri. Det har været fantastisk inspirerende oplevelser, hvor jeg er blevet præsenteret for den ene kreative idé efter den anden. Senest var jeg på Videbæk Skole, hvor jeg gennemgik omkring 25 spændende og unikke projekter. Det er tydeligt, at råstoffet er der. Elevernes idéer stortrives, når kreativiteten slippes løs.

Kreativitet må kunne gøres til en ny, tværgående metode eller proces, der kan skabe motivation og dynamik, og som kan være med til at styrke sammenhængskraften og udviklingen af velfærdssamfundet.

Hvis det skal ske, må skolen igennem en forandringsproces, hvor fokus og resurser flyttes fra snæver faglig undervisning til at skabe optimale fysiske og faglige rammevilkår for elevernes generelle, almene læring. Det er ikke kontrol og nationale test, energien skal bruges på, men derimod udvikling af elevernes (og lærernes!) kreative arbejdsformer. Det kræver et kvantespring, for den faglige indlæring skal kombineres med læringsforløb i »eksperimentarier«, hvor eleverne får mulighed for at være kreative og innovative i deres udforskning af, hvordan de alene og sammen kan nå de kvalitetsmål, som folkeskolen opstiller.

Du er god til at gå på hænder, Bertel Haarder. Tør du også tage et kvantespring?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen