Debat

Stop samarbejdet med den mand

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Harder har i forbindelse med projektet »Månedens Skole« udtalt: »Vi skal have vendt debatten og fokusere på skoler med kvalitet, på de tusindvis af dygtige lærere og på god praksis«.

Som minister for den del af det danske samfund, som skal sikre os alle en god fremtid, burde man kunne stole på, at hans hensigter er saglige og troværdige og ikke præget af ideologiske og private holdninger.

I starten af dette år lød det, som om han var ved at få forståelse for, at man kun ved tillid og respekt for fagpersoner kan videreudvikle den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Han fremtræder derfor dybt utroværdig, når han i Politiken og Information nedladende om lærerne skriver: »Ja, lærerne skulle prøve at være på det private arbejdsmarked med minimum 37 timer, selv betale pauser og kun fem ugers ferie om året. De ville få et chok«. Hvis han mener, at en udtalelse af denne art er med til at vende debatten, viser det total mangel på dømmekraft.

Kære Anders Bondo, du bør overveje, om DLF ikke skulle anlægge en anden strategi, indtil en så vigtig post i vort samfund bliver overtaget af en person med indsigt i, hvordan man skaber respekt og tillid mellem en minister og de mennesker, som skal føre lovgivningen ud i livet.

Svar

Citatet fra Politiken og Information blev også bragt i en række andre aviser. Citatet var fra en mail, som Bertel Haarder havde modtaget fra en forælder. Bertel Haarder har over for mig beklaget, at den del af citatet var med i indlægget. Beklagelsen har også været trykt i flere aviser. Det er naturligvis godt og påkrævet, at landets undervisningsminister giver lærerne en undskyldning og fortæller os, at det ikke er ministerens holdning til lærerne. Men jeg er helt enig med dig i, at hvis ministerens udtrykte ønske om samarbejde med lærerne skal tages alvorligt, er det vigtigt, at ministeren i sine udtalelser viser den fornødne respekt for lærerprofessionen. Hovedstyrelsen fulgte ministerens signaler om samarbejde op ved på et møde med ham i februar at anbefale syv konkrete initiativer (se månedsmagasinet Undervisere nummer 3). Det kan være starten på et reelt samarbejde, men flotte ord er ikke nok. Ministeren må følge dem op med konkret handling. De syv anbefalinger kunne være et passende sted at starte.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF