Debat

Tillid frem for bekymring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Janne Hejgaard (Folkeskolen nummer 10): Du har ret i, at »kufferten« er nævnt med cirka 30 ord, men det, jeg savner i beskrivelsen, er mål og retning for kuffertens anvendelse. Det vil sige en beskrivelse af, at kufferten anvendes til, at barnet skaber (sig) sin identitet (på ny) i den nye sammenhæng, det nu befinder sig i, og at kufferten igennem året videreudvikles og sågar i de bedste tilfælde bruges som pædagogisk virkemiddel videre op igennem skolestarten.

Dette er et eksempel på min påstand om, at bogen er mere struktur- end indholdsbaseret i forhold til pædagogisk praksis i børnehaveklassen.

De fremhævede børneudsagn oplever jeg stadig som bekymringsskabende for nye brugere af folkeskolen. Det er der bestemt ikke brug for. Netop derfor arbejdes der landet over med masser af tillidsskabende overgangsaktiviteter mellem børnehave og skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS