Debat
Kvalitet frem for kvantitet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til undervisningsminister Bertel Haarder: Kravet om udarbejdelsen af skriftlige elevplaner var dråben, der fik bægeret til at flyde over.
De seneste år er mine kolleger og jeg blevet kritiseret og udskældt, mens vi har fået pålagt flere og flere ændringer i vores arbejdsopgaver, hvor arbejdsbyrden kun er blevet større af, at fodarbejdet ikke er blevet gjort godt nok fra Undervisningsministeriets side (blandt andet de nye afgangsprøver, elevplaner og specialundervisning).
Ved at henvise til, at vi lærere »kun« bruger en tredjedel af vores arbejdstid til reel undervisning, prøver du endnu en gang at underminere lærerprofessionen, for du glemmer - måske bevidst - at gøre rede for alle de andre arbejdsopgaver, lærerne også har.
En ansvarlig minister burde arbejde ihærdigt på at styrke og forbedre sit område gennem samarbejde og tillid, men desværre har du alt for travlt med at udarbejde nye love og tiltag, der skaber mere frustration, forvirring og en større arbejdsbyrde, end det gavner.
Kvantitet er absolut ikke lig med kvalitet.