Anmeldelse Læsning
0   199

Læsepaletten 1 - Læsestrategier og fiktion 3.-4. klasse

Fakta



<p>Forfatter: Tina Sejling og Anne Carlsen</p><br /><p>Tekstbog: 106 sider, 160 kroner</p><br /><p>Forlag: Forlag Malling Beck</p>

Jeg kunne ikke få armene ned da jeg først havde sat mig til rette i sofaen med "Læsepaletten". Den kan mere, end den siger.

Artiklen fortsætter under banneret

Målet er at vise elever i 3.-4. klasse, hvordan de kan gøre, når de skal forstå de tekster, de læser. Til det får de nogle læsestrategier. Og det er godt gjort: For eksempel dækker navnet brille, som man bruger i brillestrategien , egentlig over begrebet læseformål. Eleverne lærer, at de skal vælge at lede efter noget bestemt i teksten. Og at de selv vælger, hvad de vil lede efter. De skal bare tage et bestemt sæt briller på og kun lede efter den ene ting. Når de har fundet det, kan de tage et par andre briller på og lede efter noget andet. En enkel og præcis introduktion til at arbejde med læseformål.

Eleverne præsenteres for 11 læsestrategier i alt. I arbejdsbogen præsenteres strategiens navn og den måde, man bruger strategien på. Så fortælles det, hvad man gør før, under og efter læsningen, når man bruger strategien. Strategien afprøves på flere tekster i tekstbogen, og man kan også afprøve flere af de andre strategier på hver tekst, hvis man bruger et af de 94 arbejdskort. Til sidst kan man selv udvælge sig nogle strategier og prøve at bruge dem på nye tekster i tekstbogen.

Det er en solid systematik, der her trækkes på banen. Der er god støtte til at lære eleverne de forskellige strategier til læseforståelse. Og til at vælge mellem dem.

En særlig kvalitet er, at det hver gang er læreren, der lægger for og viser eleverne, hvordan han/hun selv bruger strategien på en tekst. Eleverne får altså lov at se læreren gennemføre strategien, før de selv skal bakse med den.

"'Læsepaletten' kan bidrage til, at klassen når trinmålene", står der i forordet. Men der er andre argumenter for at bruge paletten. Argumenter, der ikke handler om at opfylde krav, men om at opfylde eleven med det, litteraturen kan give. Nogle elever opdager ikke af sig selv, hvordan man "gør", når man skal forstå en tekst. De har behov for undervisning i læseforståelse. Og det er her,"Læsepaletten" hjælper eleven - med at hente det ud af bøger, som bøger byder på.

Alle strategierne er tænkt til arbejdet med fiktion. Det ville være herligt, hvis der også kom et materiale til arbejdet med sagprosa.

Materialet er tænkt til de elever, der har lært at afkode og nu skal arbejde med læseforståelse. "Læsepaletten" kan bruges før det. De fleste læsestrategier kan nemlig også bruges som lyttestrategier. Allerede i 1. klasse kan læreren præsentere eleverne for strategierne, der så kan bruges, når læreren læser højt. På den måde kan læreren introducere eleverne for nogle af begreberne, før eleverne selv får fingre i "Læsepaletten".

Det, eleverne får fingre i, er indbydende og lækkert. Det, læreren får fingre i, er et detaljeret og redeligt fundament for en sikker undervisning i læseforståelse.

Og hvordan det gik med armene? De er ikke kommet ned endnu.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.597 andre er allerede tilmeldt