Anmeldelse

Læsepaletten 1 - Læsestrategier og fiktion 3.-4. klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kunne ikke få armene ned da jeg først havde sat mig til rette i sofaen med "Læsepaletten". Den kan mere, end den siger.

Målet er at vise elever i 3.-4. klasse, hvordan de kan gøre, når de skal forstå de tekster, de læser. Til det får de nogle læsestrategier. Og det er godt gjort: For eksempel dækker navnet brille, som man bruger i brillestrategien , egentlig over begrebet læseformål. Eleverne lærer, at de skal vælge at lede efter noget bestemt i teksten. Og at de selv vælger, hvad de vil lede efter. De skal bare tage et bestemt sæt briller på og kun lede efter den ene ting. Når de har fundet det, kan de tage et par andre briller på og lede efter noget andet. En enkel og præcis introduktion til at arbejde med læseformål.

Eleverne præsenteres for 11 læsestrategier i alt. I arbejdsbogen præsenteres strategiens navn og den måde, man bruger strategien på. Så fortælles det, hvad man gør før, under og efter læsningen, når man bruger strategien. Strategien afprøves på flere tekster i tekstbogen, og man kan også afprøve flere af de andre strategier på hver tekst, hvis man bruger et af de 94 arbejdskort. Til sidst kan man selv udvælge sig nogle strategier og prøve at bruge dem på nye tekster i tekstbogen.

Det er en solid systematik, der her trækkes på banen. Der er god støtte til at lære eleverne de forskellige strategier til læseforståelse. Og til at vælge mellem dem.

En særlig kvalitet er, at det hver gang er læreren, der lægger for og viser eleverne, hvordan han/hun selv bruger strategien på en tekst. Eleverne får altså lov at se læreren gennemføre strategien, før de selv skal bakse med den.

"'Læsepaletten' kan bidrage til, at klassen når trinmålene", står der i forordet. Men der er andre argumenter for at bruge paletten. Argumenter, der ikke handler om at opfylde krav, men om at opfylde eleven med det, litteraturen kan give. Nogle elever opdager ikke af sig selv, hvordan man "gør", når man skal forstå en tekst. De har behov for undervisning i læseforståelse. Og det er her,"Læsepaletten" hjælper eleven - med at hente det ud af bøger, som bøger byder på.

Alle strategierne er tænkt til arbejdet med fiktion. Det ville være herligt, hvis der også kom et materiale til arbejdet med sagprosa.

Materialet er tænkt til de elever, der har lært at afkode og nu skal arbejde med læseforståelse. "Læsepaletten" kan bruges før det. De fleste læsestrategier kan nemlig også bruges som lyttestrategier. Allerede i 1. klasse kan læreren præsentere eleverne for strategierne, der så kan bruges, når læreren læser højt. På den måde kan læreren introducere eleverne for nogle af begreberne, før eleverne selv får fingre i "Læsepaletten".

Det, eleverne får fingre i, er indbydende og lækkert. Det, læreren får fingre i, er et detaljeret og redeligt fundament for en sikker undervisning i læseforståelse.

Og hvordan det gik med armene? De er ikke kommet ned endnu.