Anmeldelse

At læse for at lære

En praksisbog i læringsstrategier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever læser i alle fag. Og de læser for at lære. Men hvordan gør de så bedst det? Det er spørgsmålet, som denne bog giver svar på.

Lærere i alle fag skal vise eleverne, hvordan man arbejder med fagenes tekster. Det er dansklæreren, der underviser eleverne i læsestrategierne. Men strategierne skal trækkes frem og bruges i alle fag. Derfor har alle fags lærere brug for at vide, hvilke læsestrategier der er, og hvordan man bruger dem. Det er den viden, man kan hente i denne bog.

Bogen er en enkel, overskuelig og velskrevet lille sag, der præsenterer de forskellige læsestrategier. De bliver alle benævnt, men ikke alle forklaret. Derfor kan man som ny på feltet have brug for et sted at slå op for at finde ud af, hvad for eksempel et styrkenotat er. Da bogen også henvender sig til andre lærere end dansklæreren, ville det være en styrke, hvis hvert enkelt fagbegreb blev forklaret. Nybegyndere kan have gavn af Merete Brudholms "Læseforståelse - hvorfor og hvordan?" som opslagsværk, når de støder på nye begreber om læsestrategier.

Forfatteren gør meget ud af at præsentere sit læringsteoretiske ståsted. Præsentationen er en nem og ligetil indføring i de helt grundlæggende tanker fra Vygotsky. Med det udgangspunkt er det vigtigt, at læreren hele tiden modellerer strategierne. Og det betyder, at læreren skal kende og kunne dem selv. Det er, hvad bogen her hjælper læreren til.