Anmeldelse

Sagprosaens mønstre

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sagprosa er ikke, hvad det har været. Nye genrer trænger sig på og råber på behandling, fortolkning og deres eget hjørne af danskfaget.

Det udvidede tekstbegreb brød igennem til undervisningspultene for omkring 40 år siden og satte sig fast i faghæftet "Dansk 76", hvor formålet med tekstarbejdet i skolen ikke længere blot var at læse og forstå (kanoniserede) tekster, men også at analysere måden, man udtrykker sig på. Semiotikken åbnede skoleverdenens fortolkerøjne for, at ting kunne betyde noget og fortolkes, selv om det ikke var nedfældet på skrift: "Alle tegn som prosa, billedkunst, hospitalsarkitektur, sildemadder, kommandoer, følelsesudbrud (.) betragtes som tekst", som det hedder i indledningen til denne fortrinlige bog, der i hvert fald kan tjene som uundværlig grundbog for alle dansklærere, der måske ikke rigtig nåede at få analyseret deres sildemadder i seminarietiden.

Aviser og nyhedsgenrer, dokumenter og leksikonets genretræk fremlægges utrolig grundigt og nuanceret på den knappe plads. Den gamle kending reklameanalyse har det nyeste segmentbegreb med, lige til at bruge på sin nærmeste omegn. Og genrerne musikvideo, reality-tv, e-tekster og hjemmesider bliver fremkommelige analyse- og undervisningsobjekter i hvert sit kapitel. Hvert af bogens ni kapitler afsluttes med en model til analyse af netop disse ret uhåndgribelige teksttyper.

Et fint lille efterskrift om, hvordan man begrunder, at området tager plads op i undervisningen, et grundigt register og en tidstavle for medieformernes udvikling afrunder indtrykket af en gennemarbejdet grundbog.

Køb, læs og forstå undervejs.