Uddannede lærere betyder bedre karakterer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Øgede resurser til skolen og færre elever per lærer har ingen effekt på gennemsnits­elevens skoleresultater, men forbedrer resultaterne hos elever med lavtuddannede forældre, viser en rapport fra et institut under det svenske arbejdsministerium. Men rapporten viser også, at forskellen i afgangsresultat fra 9. klasse på en skole med mange (cirka 28 procent) ikke-læreruddannede lærere og en skole med få (cirka otte procent) er 11 procentpoint, hvilket svarer til forskellen mellem pigers og drenges skoleresultater. Blandt de svenske lærere er der næsten en femtedel uden lærereksamen, og andelen er steget, efter at regeringen har givet kommunerne de såkaldte Wärnersson-penge øremærket til at øge lærertætheden i skolen.

Rapporten »Lärartäthet, lärarkvalitet och arbetsmarknaden för lärare« fra Instituttet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering kan downloades på www.ifau.se

Powered by Labrador CMS