0   154

Uddannede lærere betyder bedre karakterer

Øgede resurser til skolen og færre elever per lærer har ingen effekt på gennemsnits­elevens skoleresultater, men forbedrer resultaterne hos elever med lavtuddannede forældre, viser en rapport fra et institut under det svenske arbejdsministerium. Men rapporten viser også, at forskellen i afgangsresultat fra 9. klasse på en skole med mange (cirka 28 procent) ikke-læreruddannede lærere og en skole med få (cirka otte procent) er 11 procentpoint, hvilket svarer til forskellen mellem pigers og drenges skoleresultater. Blandt de svenske lærere er der næsten en femtedel uden lærereksamen, og andelen er steget, efter at regeringen har givet kommunerne de såkaldte Wärnersson-penge øremærket til at øge lærertætheden i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Rapporten »Lärartäthet, lärarkvalitet och arbetsmarknaden för lärare« fra Instituttet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering kan downloades på www.ifau.se


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet