... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rationel gødning af den pædagogiske græsplæne Der kan gå lang tid imellem afdelingsleder, cand.psych. Mogens Jansens artikler i dagspressen. Men når de er der, vækker de oftest berettiget opsigt.

Med konkret udgangspunkt i Det Radikale Venstres syvpunktsprogram vedrørende folkeskolens fremtid - og med skelen til Danmarks Lærerforenings oplæg om fremtidens skole - formulerer Mogens Jansen klare og velunderbyggede tanker om folkeskolens og skoleelevernes behov og muligheder.

Han fokuserer på klasselærerprincippet, på kulturcenterfunktionen og på skolens arbejde med centrale emner.

Mogens Jansen peger på, at grundlæggende færdigheder ikke kun er læsning, stavning og den lille tabel. Det er en grundlæggende færdighed at kunne læse og forstå såvel en fagbog i computerteknik som naturlyrik.

Folkeskolen nummer 18, april 1987

Besparelser De seneste års tendens til at vægte kortere, konkrete kurser højest og at betragte de længerevarende, mere dybtgående og teoretiske efteruddannelsestilbud til lærere som overkvalificerende eller i værste fald endog irrelevante kan kun være produktet af en meget kortsigtet besparelsespolitik.

Den større viden og indsigt, som de længere efteruddannelser giver, kan komme såvel udviklingsarbejdet som den daglige undervisning til gode. De kortere kurser er derfor ikke et alternativ til de længere efteruddannelser, men har derimod klart deres berettigelse som supplement hertil.

AviS81, generalforsamlingsnummer,

april 1987

Miljø og fosfater Miljødebatten er nået vidt omkring på det sidste og er derfor også nået til Husholdningslærerforeningen. Anledningen er den formindskning af fosfatudledningerne på 80 procent, som ønskes gennemført. Denne formindskning indebærer selvfølgelig en debat om vores vaskemidlers fosfater, som også er med i den udledning, der sker. I den offentlige debat har bølgerne gået højt om, hvorvidt vi skal til at bruge fosfatfattige vaskemidler eller ej, og Statens Husholdningsråd har markeret sig stærkt i denne debat. Men det centrale spørgsmål er stadig: Hvad er det bedste for vort miljø?

Husholdningslæreren nummer 7,

april 1987