Ernærings- og sundheds­opgaver – i en akademisk verden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begge opgaver er velskrevne og demonstrerer evne til abstrakt tænkning og til beherskelse af teori og metode på et avanceret niveau, som klart ville kvalificere de studerende til at begå sig i et akademisk miljø. Men der er forskel på det akademiske niveau.

Ernærings- og sundhedsopgaven, der har fået karakteren 8, er for løs i problemstillingen og savner dybde i beherskelsen af teori og metode. Den efterlader et ikke-overbevisende indtryk af relevansen af den teoretiske tilgang, der behandles på et for generelt niveau. Den savner teoretisk fordybelse og den selvstændighedsgrad, som kræves på et kandidatniveau. Der burde arbejdes mere med at integrere teorien i projektet. Problemstilling og formål kunne forbedres, så de reelt styrer opgaven. Den vil derfor ikke umiddelbart kunne kvalificere til et kandidatstudium uden for eksempel et modul på et universitetsstudium.

13-tals-opgaven behersker derimod teorien på et niveau, som gør det vanskeligt at skelne opgaven fra et bachelorprojekt fra et universitet. Formål, problemstilling og hypoteser fremstår klart og velbegrundet. Problemstillingen er vanskelig at besvare, men det lykkes at komme med en løsning, som både er teoretisk interessant og styrende for senere praksis. Opgaven behersker teorien på et avanceret niveau, så læseren føler sig reelt beriget med ny viden. Men opgavens klare beherskelse af teori og dybden virker næsten for abstrakt i forhold til genstandsfeltet. Af og til stopper man op og spørger sig selv, om teori og forklaring nu også er relevant for emnet. |

Powered by Labrador CMS