Læreropgaver i praksis

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to studerende bestræber sig på at pejle sig ind på danskfagets kerne - det centrale møde mellem elev, lærer og fagligt stof. Men de gør det med forskellig overbevisningsgrad.

I opgaven til 13 vokser de tre mødeparter sig overbevisende sammen til et troværdigt bud på undervisning, der kan lykkes. Grebene forekommer netop så enkle, som kun den, der har overblikket, kan formulere det: et troværdigt og sammenhængende begrebsapparat, der kan styrke lærerens didaktiske refleksioner og autentiske dyk ned i en konkret tekst.

I opgaven til 8 præsenteres de tre mødeparter i afgrænsede, begrundede cirkler, der godt nok bliver bragt til at møde hinanden med konstateringer af, at der er en sammenhæng, men ikke alle steder bliver man overbevist.

I den første opgave fornemmer man en suverænitet, en lethed i besvarelsen, mens man på det nærmeste ser neglene i tastaturrammen i den anden.

Men siger besvarelserne noget entydigt om, hvem af de to opgaveløsere der vil være den bedste dansklærer?

Næh, for mens den ene har ladet sig styre af en enkelt, ny teori, som har virket overbevisende på ham, så knokler den anden med at klippe hæle og tæer i de fagsproglige nuancer mellem forskellige teoretikere fra forskellige videnskabsdiscipliner.

Den store forskel på de to opgavers folkeskolerettethed synes at være inddragelsen af det autentiske aspekt, altså det forhold, at man kan se begrundet undervisning for sig. Men her virker det på mig, som om netop det videnskabelige formkrav til opgaven hæmmer muligheden. |

Bachelor­opgaver i teori og praksis

Månedsmagasinet Undervisere har bedt tre akademikere og to praktikere om at bedømme fire bacheloropgaver, to fra læreruddannelsen og to fra uddannelsen i ernæring og sundhed. Der er tale om en 13-tals- opgave og en 8-tals-opgave fra hvert studium, hvor karaktererne er givet på baggrund af både den skriftlige del og en mundtlig eksamen. Bedømmerne er blevet bedt om at vurdere opgavernes brugbarhed i forhold til at læse videre på en kandidatuddannelse henholdsvis arbejde med faget i praksis. De vurderer udelukkende opgaverne ud fra deres eget felt og repræsenterer ikke et generelt synspunkt. Såvel opgaverne som bedømmelserne kan læses på www.undervisere.dk i fuld længde.

Powered by Labrador CMS