Læreropgaver – i en akademisk verden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opgaven, der har fået 13, er velstruktureret og klart skrevet. Forfatteren demonstrerer god forståelse for teorier og begreber, og han kombinerer det pædagogiske og det danskfaglige konstruktivt. Han inddrager også egne undervisningserfaringer. Forfatteren vælger dog at placere sig entydigt på én teoris grundlag. Det kræver en faglig og kritisk begrundelse og overvejelser om alternative tilgange eller svagheder. En sådan begrundelse giver forfatteren ikke, og det er en mangel.

Opgaven til 8 beskriver forfatterens personlige engagement, men er ikke så struktureret og præcist formuleret. De pædagogiske overvejelser kommer dumpende, og formålene for danskfaget burde have været placeret som udgangspunkt og ikke i konklusionen. Analyser af konkrete rap-tekster kunne have fokuseret opgavens pædagogiske overvejelser. Heller ikke her argumenterer forfatteren for valg af teori, og han behandler en teori uden tilsyneladende at have læst en originaltekst.

Begge opgavers metodeafsnit fungerer primært som en beskrivelse af opgavens opbygning. Et metodeafsnit bør også forholde sig til videnskabsteoretiske spørgsmål om, på hvilket grundlag viden tilvejebringes i opgaven.

Forfatterne ser umiddelbart ud til at have forudsætninger for at fortsætte på et kandidatstudium. Men vi savner, at de argumenterer kritisk for deres valg. Det er et potentielt problem, da evnen til at forholde sig kritisk til teorier er et væsentligt element i et kandidatstudium. |

Bachelor­opgaver i teori og praksis

Månedsmagasinet Undervisere har bedt tre akademikere og to praktikere om at bedømme fire bacheloropgaver, to fra læreruddannelsen og to fra uddannelsen i ernæring og sundhed. Der er tale om en 13-tals- opgave og en 8-tals-opgave fra hvert studium, hvor karaktererne er givet på baggrund af både den skriftlige del og en mundtlig eksamen. Bedømmerne er blevet bedt om at vurdere opgavernes brugbarhed i forhold til at læse videre på en kandidatuddannelse henholdsvis arbejde med faget i praksis. De vurderer udelukkende opgaverne ud fra deres eget felt og repræsenterer ikke et generelt synspunkt. Såvel opgaverne som bedømmelserne kan læses på www.undervisere.dk i fuld længde.