Store forskelle i vejledningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er meget forskelligt, hvad de lærerstuderende tilbydes af forberedelse til bacheloropgaven. Nogle seminarier har indbygget et progressivt forløb allerede fra første år, hvor de studerende løbende afleverer skriftlige opgaver som optakt til bacheloropgaven. Andre steder tilbydes de studerende kurser og forelæsninger, blandt andet om opgaveskrivning og videnskabelig arbejdsmetode. Længden af kurserne varierer typisk fra et par dage til to-tre uger, men enkelte steder må de lærerstuderende nøjes med en halv dags introduktion til opgaven. Også når det gælder det antal vejledningstimer, de studerende får til rådighed, er der store forskelle. De studerende har to vejledere, én fra linjefaget og én fra de pædagogiske fag, og skal som udgangspunkt fordele vejledertimerne mellem dem. Flere steder foregår nogle af timerne dog sammen med begge vejledere, fordi flere studerende har klaget over, at deres vejledere trækker i hver sin retning. På N. Zahles Seminarium får de studerende sammenlagt tre timers vejledning, mens Frederiksberg og Vordingborg Seminarier tilbyder 12 timer. Gennemsnitligt får de studerende 7,8 vejledningstimer.

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds er ikke tilfreds med, at der er så store forskelle fra seminarium til seminarium:

»I forbindelse med den nye læreruddannelse har vi forsøgt at få nogle klare retningslinjer for, hvor meget vejledning de studerende skal tilbydes. Det er vigtigt, at seminarierne har nogle klart formulerede rammer, når det gælder vejledning, ellers risikerer man, at de studerende føler sig vildledt snarere end vejledt«, siger Kresten Bang Heinfelt. |

Videnskabsteori er obligatorisk

På professionsbacheloruddannelsen i ernæring og sundhed, hvor bachelorprojektet fylder 30 ECTS-point, er der sat 10-15 vejledningstimer af til de studerende. Der er også forskel på, hvordan de fire uddannelsessteder griber forberedelsen af de studerende an. Men alle steder har de studerende obligatorisk undervisning i videnskabsteori i løbet af de sidste to år, og efterfølgende forventes det, at opgaver bliver udarbejdet ud fra en akademisk arbejdsmetode.

På CVU Sønderjylland er uddannelsen så ny, at vejledningstimetallet ikke er fastsat endnu.