Lærerstuderende bliver ikke færdige til tiden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kniber for flere og flere lærerstuderende at afslutte uddannelsen inden for de normerede fire år. Det viser en rundspørge, som månedsmagasinet Undervisere har foretaget på landets 18 lærerseminarier. Af svarene fremgår det, at seminarierne stadig har studerende hængende, som startede i 2000 eller 2001 og endnu ikke har gjort deres uddannelse færdig. Et par af seminarierne fortæller om studerende, som har været i gang i næsten ti år, mens et enkelt sted har en lærerstuderende, som begyndte på seminariet i 1993.

En af årsagerne til, at de studerende ikke bliver færdige til tiden, er, at flere af dem har problemer med at skrive bacheloropgave.

»Der er meget forskellige forudsætninger for at løse bacheloropgaven. Ordet akademisk kan få nogle af de studerende til at gå helt i selvsving. Samtidig er der en tendens i generationen til, at det ikke er så vigtigt at blive færdig«, fortæller koordinator for bacheloropgaven ved Holbæk Seminarium Jens Pietras.

Undervisere kigger nærmere på bacheloropgaven både i læreruddannelsen og i professionsbacheloruddannelsen i ernæring og sundhed. Hvad var formålet med professionsbachelor-konstruktionen, og hvordan håndterer de studerende bacheloropgaven på studierne.

På seminarierne nævner studielederne vikararbejde og for dårlige akademiske kompetencer som nogle af årsagerne til, at de lærerstuderende ikke får afleveret opgaven og dermed forlænger deres studium.

De samme problemer gør sig ikke gældende på professionsbacheloruddannelsen i ernæring og sundhed, hvor de studerende ikke har mulighed for at forlænge studiet på ubestemt tid. Her har man heller ikke problemer med, at de studerende har erhvervsarbejde.

»Det er ofte i forbindelse med bacheloropgaven og det stykke arbejde, de studerende udfører for praktikstedet, at de bliver tilbudt arbejde. Et job virker tværtimod som en ekstra drive for vores studerende til at blive færdige«, fortæller koordinator på Ankerhus Seminarium Else Lücking. |