Anmeldelse

Pigen uden arme

- og andre nye fortællinger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læselyst og læseforståelse i 4.-5. klasse. Det vil bogen her gerne bidrage til med syv fortællinger - de fem helt nyskrevne. Hver fortælling introduceres med opgaver til "tanker om teksten", hvor eleverne på forskellig måde forbereder deres læsning af teksten - ofte ved at inddrage illustrationerne. Når fortællingen er læst, er der opgaver til at "læse med lup" og opgaver til at "samle trådene".

Bag i bogen er der et lille "fortællingsleksikon". Her kan eleverne slå de faglige begreber op, som bliver brugt i opgaveformuleringerne. De kan også læse om, hvordan man bruger de forskellige læseforståelsesstrategier.

Det centrale er selvfølgelig de syv fortællinger. For det er dem, der skal kunne fastholde læselysten hos eleverne. De fem nyskrevne tekster er meget forskellige både fortælleteknisk og tematisk. Det væsentligste fællestræk er måske, at fire af dem har en dreng som fortæller og handler om konflikter mellem drenge. Det er interessant konfliktstof, der tematiseres. Og i interessante sproglige og fortælletekniske former.

Da jeg læste fortællingerne, kom jeg i tanke om teksten fra en ældre amerikansk reklameplakat. Den lød cirka sådan: "This is the letter a. In the alfabet there are 24 others. In Chicago Library we have got all of them. And in some very interesting combinations".

I fortællingerne her er kombinationerne i orden.