Anmeldelse

Når tavsheden brydes

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Benno Moes-Jørgensens roman har set i forhold til litteraturundervisningen på folkeskolens mellemtrin kvalitet, fordi den udfordrer sin læser på både indholdssiden og formsiden.

"Når tavsheden brydes" er en metafiktiv roman, og det metatekstuelle plan kommer i spil, da gyserforfatteren Sam Mclnvernes springer ind i romanens handling og spiller en af hovedrollerne.

Romanen er en gyser, der egner sig til eleverne på mellemtrinnet 4.-6. klasse. Gysergenren er oplagt at arbejde med i undervisningen, fordi den både udfordrer eleverne på det indholdsmæssige plan og stiller dem over for at skulle arbejde med en bestemt genre for at forstå, hvad der er på færde i bogen.

Sproget er præcist og uden overflødige beskrivelser - et eksempel på dette er følgende citat: "Hun lå begravet et hemmeligt sted på slottet, og ved fuldmåne stod hendes spøgelse op af graven for at æde små, uskyldige piger". Denne sproglige stil giver også muligheder for, at læreren kan arbejde med forskellige former for omskrivninger, så eleverne netop bliver bevidste om, hvilken sproglig stil gyserromaner ofte har for at give læseren den største læseoplevelse.

Powered by Labrador CMS