Tag på efteruddannelse i udlandet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fremmedsprog lærer man bedst, der hvor sproget tales. Derfor er det helt naturligt for en sproglærer at tage på efteruddannelse i udlandet. Det ser vi også i Cirius, hvor vi får mange ansøgninger fra sproglærere, der benytter muligheden for gennem EU-programmet Comenius at få tilskud til at rejse ud på efteruddannelse i de øvrige 30 europæiske lande, der deltager i programmet.

Derimod er det yderst begrænset, hvad vi får af ansøgninger fra andre end sproglærere. Det er ærgerligt, for lærere fra alle fag kan tage ud på studieophold, praktik og »job-shadowing« eller deltage i kurser og konferencer.

Det kan være sløjdlæreren, der indgår en aftale med en møbelsnedker i Italien om at være »lærling« og måske kombinerer det med et studieophold på en designskole. Matematiklæreren, der ved, at de på en bestemt skole i Spanien har udviklet nye spændende metoder i undervisningen. Eller det kan være natur/teknik-læreren, der tager på studietur til Island for at lære om gejsere, vulkaner og geologiens forunderlige verden.

Det kan også være idrætslæreren, der tager et sommerkursus på et universitet i England. Eller hjemkundskabslæreren, som studerer finere fransk madlavning; og skolelederen, der skal på international konference om pædagogik og didaktik.

Gennem Comenius kan man få tilskud til rejse, ophold og kursusafgift. Kravet er, at opholdet skal være fagligt relevant, og det skal opfylde et efteruddannelsesbehov for den enkelte, som også passer med skolens behov. Opholdene kan være af én til seks ugers varighed.

Hvis de krav er opfyldt, er det næsten kun fantasien, der sætter grænserne, og kombinerer man flere former i en rejse, er der noget for ethvert temperament.

Jeg er overbevist om, at når vi i dag primært får ansøgninger fra sproglærere, er det, fordi andre lærere ikke er opmærksomme på, at efteruddannelse uden for landets grænser er for alle.

Det er oplagt, fordi det giver nogle oplevelser, man ikke får ved et tredageskursus i Danmark. Man kommer ud og møder folk med en anden kulturbaggrund og rod i en anderledes undervisningstradition. Det giver ofte nogle aha-oplevelser og en ny opmærksomhed om ens egen daglige praksis, og det kan i sig selv være en meget effektfuld form for efteruddannelse. Samtidig giver det et internationalt perspektiv. Det kan man med fordel inddrage i undervisningen og dermed give eleverne større forståelse af verden uden for landets grænser.

Et andet godt argument for at tage af sted er, at man får adgang til viden, man ikke kan finde inden for landets grænser. Dermed også chancen for at være på forkant med sit fag.

Tilsammen bidrager kulturmødet og den indholdsmæssige del til en øget faglighed hos den enkelte, samtidig med at den internationale dimension i undervisningen styrkes.

Brug muligheden - se mere på www.ciriusonline. dk/comenius

Torben Klein er direktør i Cirius, Undervisningsministeriets styrelse for internationalisering af uddannelser og læringsmiljøer

»Det er yderst begrænset, hvad vi får af ansøgninger fra andre end sproglærere. Det er ærgerligt, for lærere fra alle fag kan tage ud på studieophold, praktik og 'job-shadowing' eller deltage i kurser og konferencer«