Debat

Forfejlet bogkritik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Lise Buhr.

I sidste uge havde du et kritisk læserbrev om bogen »Mit barn skal i skole«, som blev rosende anmeldt i Folkeskolen nummer 7, og som jeg er en af hovedforfatterne til. Du bryder dig ikke om bogen, okay. Men du kommer med en række forkerte påstande om indholdet.

Du skriver blandt andet, at »bogen bærer tydeligt præg af at være redigeret/skrevet af lærere, som er uden grundlæggende kendskab til kultur og arbejdsformer i børnehaveklassen«. Det er ikke rigtigt. Der har været involveret en lang række fagpersoner med daglig gang i børnehaveklassen. Hvori består dette »tydelige præg?« Du giver ingen eksempler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alle fremhævede børneudsagn i første kapitel om at starte i børnehaveklasse udsender negative signaler, påstår du. Det er ikke korrekt. Der er fem fremhævede udsagn. Ét om at forholde sig optimistisk til at skulle gå klassen om, ét, der sammenligner børnehave og børnehaveklasse uden nogen form for vurdering, og ét, der siger, at det ikke er sjovt, at drengene laver ballade. En pige fortæller, at hun var ked af at skulle begynde i skole, men så gik det over, og én dreng siger, at skole er bedre end børnehave. Hvordan kan det blive til, at »alle udsagn er negative«?

Du skriver, at »brobygning« og »kufferten« ikke er nævnt med et ord. Det er heller ikke korrekt. Tre sider handler udelukkende om overgangen fra børnehave og skole, og den omtalte kuffert nævnes direkte.

Du »finder bogen alt for lang for rigtig mange travle børnefamilier, især dem, som ikke er så læsevante«. Men vi har med stor omhu lagt bogen til rette, så den kan bruges både af travle ikke-læsevante forældre og af de travle læsevante. Den er lavet med overskuelig indholdsfortegnelse, stikordsregister og en emneopdelt tekst, og vi har ikke nogen forestilling om, at bogen skal læses fra ende til anden.

Du nævner ikke, at der er knyttet en hjemmeside til med flere oplysninger, og hvor jeg hver uge svarer på specifikke spørgsmål.

Forkortet af redaktionen

Powered by Labrador CMS