Debat

Lyt til lærerne, Haarder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Bertel Haarder.

Den 21. marts lyttede jeg til din samtale med Anders Bondo Christensen på P1. Det positive var, at du afstod fra den velprøvede taktik med at gå efter personen og ikke sagen, men desværre gled du uden om især elevplanen ved at dække dig ind under, at »det også var de andre«, som havde vedtaget og bakkede op.

Elevplanerne er vedtaget på en så amatøragtig måde, at alle involverede burde skamme sig, for de er vedtaget uden hensyn til, hvilke forudsætninger der er nødvendige, for at de kan få den påståede værdi. End ikke de lærere, der skulle være instrumenter i projektet, gad I tage alvorligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Du tager simpelthen ikke lærerne alvorligt, Bertel Haarder, og derved demonstrerer du en næsten grænseløs foragt for os. Du ved næsten altid bedst, hvad vi føler, og hvorfor vi er uenige, og din tolkning afviger fra vores udsagn.

Er det så underligt, at vi ikke har tillid til dig, når du i stedet for at spørge ind til, hvad vi mener, blot tolker udsagnene ud fra dine egne forestillinger om os?

Problemet med de mange lærerstuderende, der falder fra, klarede du med varm luft om, at nu skulle vi få dem til at forstå, hvilket fantastisk job de er på vej til.

Hvorfor nævnede du ikke det taxameterprincip, som gør, at seminarierne må øge de studerendes selvstudium for at spare på lærerne. Helt op til 40 procent selvstudium er uanstændigt, men reelt. Det siger sig selv, at de falder fra, når kravene øges, mens undervisningen indskrænkes.