Debat

Sæt ord på din professionsbevidsthed

Respekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Læreren har det professionelle ansvar for løsningen af den samlede undervisningsopgave og varetager selvstændigt denne opgave«. Sådan står der i Danmarks Lærerforenings principprogram. Det er, fordi vi mener, at lærerens engagement og mulighed for at påtage sig ansvaret er afgørende for undervisningens kvalitet. Og det er, fordi vi ved, at en sådan lærerrolle giver et meningsfyldt arbejde. I sidste ende medvirker det til at sikre en god skole til gavn for vores elever og for det danske samfund.

Men i disse år går udviklingen i den offentlige sektor i en helt anden retning. Enhver ny afsløring af problemer i institutioner eller plejehjem bliver omgående mødt med politiske krav om øget kontrol. På skoleområdet er statslige test, kvalitetsrapporter og obligatoriske elevplaner eksempler på samme tankegang. Vi oplever, at presset på den enkelte lærers individuelle ansvar øges, samtidig med at der gives mindre råderum til at forvalte ansvaret.

Den stadig strammere spændetrøje er uholdbar. For der er ingen patentløsninger i forhold til den konkrete undervisningssituation. Kernen i vores profession er netop, at det er vores faglighed, uddannelse, engagement og mulighed for at træffe de rigtige valg, der er helt afgørende for undervisningens kvalitet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Respekten for vores arbejde kommer ikke af sig selv. Der er behov for et samlet modspil, hvor vi sætter fokus på lærerrollen, på vores visioner for skolen, og hvordan vi konsekvent kan komme med vores konstruktive bud i forhold til folkeskolens udfordringer.

Som lærere er vi meget bevidste om vores ansvar for eleverne og undervisningen. Det ansvar og vores professionalisme bør være udgangspunktet for dialogen med andre om vores arbejde og syn på skolen. Og hvordan gør vi så det? En del af svaret ligger i vores professionsbevidsthed: Vi er eksperterne, der udfylder en væsentlig rolle i samfundet. Men det forudsætter, at vi internt diskuterer udviklingen af vores profession, og hvordan vi formidler synspunkter, så vi kan genvinde respekten for vores arbejde.

Foreningen lægger op til, at hver enkelt kredsstyrelse tager stilling til, hvornår og hvordan emnet tages op med tillidsrepræsentanter og medlemmer. Som en hjælp til arbejdet er der udarbejdet en medlemspjece og nogle cases, der kan bruges som udgangspunkt for drøftelserne.

»Sæt ord på din professionsbevidsthed«, lyder opfordringen. Lad os sammen udnytte det potentiale, der ligger i, at Danmarks Lærerforening og foreningens 90.000 medlemmer i fællesskab sætter fokus på lærerprofessionens betydning for samfundet.

»Der er behov for et modspil, hvor vi sætter fokus på lærerrollen og vores visioner for skolen«