Anmeldelse

First Choice for femte

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan lige så godt gå til bekendelse med det samme. Jeg er simpelthen vild med dette materiale til engelskundervisningen i 5. klasse, og det er der forskellige årsager til. Først og fremmest er det et gedigent kvalitetsmateriale, som består af grundbog, arbejdsbog, tre cd'er og en lærervejledning. Dernæst synes jeg, at forfatterne tilgodeser mange forskellige læringsstile. Ligeledes er de indholdsmæssigt og sprogligt godt inde omkring de centrale færdigheder, der anbefales i trinmålene efter 7. klasse. Alt dette ledsages af fortryllende søde og sjove tegninger og fotografier.

Grundbogen lægger vægt på to interessante hovedtemaer: Storbritannien og USA. I afsnittet om Storbritannien er hovedvægten lagt på London og det engelske skolesystem, mens det vigtigste i afsnittet om USA er en beskrivelse af indianeres levevilkår før og nu. Elevbogen er en god blanding af mange forskellige genrer - der er blandt andet sagprosa, sange, tegneserier, autentiske tekster og spændende historier.

Arbejdsbogen indeholder mange gode forslag til opgaver, som eleverne vil nyde at lave. De opfordres for eksempel til at tegne, skrive, fabulere og beskrive. Her introduceres også spil, krydsord, jeopardy og nødvendig grammatik som for eksempel ing-former, stedord, ejefald og udsagnsord i datid.

Lærervejledningen lægger op til et indgående arbejde med grund- og arbejdsbogen. Vi finder her mange gode ekstraark, som blandt andet kan anvendes til evaluering af arbejdet på klassen. Desuden afrundes det hele af tre gode lærer-cd'er, hvor der lægges stor vægt på lytteøvelser. Disse cd'er supplerer fint den vedlagte elev-cd, der er indtalt med både britisk engelsk og amerikansk engelsk accent.