Anmeldelse

Specialundervisningens nye vilkår

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Specialundervisningen står over for en historisk skillevej af uanede dimensioner", står der på bogens omslag. Men det gælder ikke alene specialundervisningen, for forandringerne vil også få vidtrækkende konsekvenser og give nye vilkår for hele folkeskolens undervisning og organisering.

Den nye bekendtgørelse fra 2005 og det faktum, at kommunerne fra 1. januar 2007 har overtaget den del af specialundervisningen, amterne hidtil har haft ansvar for, vil påvirke og forandre hverdagen for alle skolens brugere.

Når det kræves, at særligt tilrettelagt undervisning skal foregå uden for elevernes almindelige undervisningstid, og at holddannelser skal have været afprøvet først, lægger det op til, at hovedparten af specialundervisningen sker som en integreret del af den almindelige undervisning.

Dermed udfordres skolen og den kommunale Pædagogisk Psykologisk Rådgivning til pædagogisk nytænkning.

Bogen giver ikke alene et nødvendigt helhedssyn for denne tænkning, men også en sammenhængsforståelse, der kan anvendes som ramme og afsæt for at udvikle funktionelle, inkluderende organisationer.

Bogens forskellige bidragydere giver med varierende optik skolens aktører lidt inspiration til, hvordan det kan gøres i den pædagogiske praksis, og ikke mindst hvilket menneskesyn der må ligge bag, hvis intentionerne skal lykkes.

Hvis man vil (eller skal) noget nyt, må man gøre noget andet end det, man plejer.

Artiklerne i denne bog kan bidrage til relevante afsæt for diskussionerne om det nye pædagogiske "hvordan" i skolen.