Elevforvirring over prøver

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hallo, så blev gruppeeksamen i matematik pludselig afskaffet. Så blev mundtlig tysk og fransk over en nat lavet om til skriftlig tysk og fransk. Så blev det valgfrit, om det skulle være skriftligt eller mundtligt, og så ... Ja, rask går det med indførelse af nye prøveformer. Så rask, at forældre og lærere næsten ikke kan følge med.

Hvad med eleverne? Er du forvirret?

»Ja, jeg tror, de fleste elever er forvirrede. Der sker så mange forandringer hele tiden, og det er klart, at når lærerne ikke ved noget, så kan eleverne heller ikke blive informeret, og det gør bare, at de bliver ekstremt frustrerede over, at de ikke ved, hvad de skal bruge deres tid på i de par måneder her op til eksamen«, svarer Anemone Birkebæk, der går i 9. klasse og er formand for Danske Skoleelever.

Kan I nå at blive klar?

»Det handler ikke om at kunne nå at blive klar. Det handler om, at man skal have en chance, ligegyldigt hvilket fagligt niveau man er på, og hvis man skal op til en skriftlig prøve nu, og man i to år har arbejdet på, at man skulle op til en mundtlig prøve, så er det svært for elever, der er svage fagligt, at nå det. Det bliver en uretfærdig prøve«.

Hvad kan der gøres?

»Jeg vil opfordre Bertel Haarder til at indføre en implementeringsperiode på tre år, så eleverne får tre år til at arbejde sig op mod nye eksamensformer. Det her er jo respektløst over for både elever og lærere«.

jvo@dlf.org