Debat

Bedre forberedelse ønskes

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan man blive ved med at fylde nye opgaver ned i vores forberedelsestid, uden at puljen bliver udvidet?

Overbygningslærerne er med de nye prøvefag blevet bombet til med ekstra retteopgaver.

Min og mange andres virkelighed ser sådan ud:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dansk, tysk, geografi, historie, samfundsfag og kristendom i 7.-9. klasse.

På min skole har vi netop afholdt terminsprøver. Naturligvis også i et par af de nye skriftlige fag. Valget faldt på tysk og geografi.

Prøven er efterfølgende blevet rettet manuelt:

. Hvert enkelt sæt rettes igennem, 20 sider per elev, side for side. Der kan være op til otte svarmuligheder på siden.

. Så skal det rigtige antal svar per side omregnes via tabel til rigtig svarprocent.

. Hver side gås igennem, samtlige 20 svarprocenter noteres manuelt og tælles sammen.

. Til sidst findes karakteren i omregningstabellen.

. Karakteren noteres hos elev og på lærerark, og hvis man vil bruge resultatet som grundlag for den videre differentierede undervisning, gøres nogle notater om fejl og mangler og kommende indsatsområder.

. Dette gentages 32 gange.

Det tog mig otte klokketimer, en hel dag blev revet ud af min vinterferie. Og hold da op, hvor trænger man til lys og luft bagefter. Heldigvis har jeg en aftale med min skoleleder om at tælle timer og modregne i det lille underskud, der var på min årsplan, men ikke alle er så heldige.

Jeg efterlyser hovedstyrelsens holdning. Vi hører ikke meget om jeres engagement i at løfte denne store faglige arbejdsbyrde for lærerne i overbygningen.

Forberedelsesfaktoren blev i sin tid aftalt ud fra de dengang givne forudsætninger. De har ændret sig mange trin på Richterskalaen siden da. Fortæl os, hvilke opgaver vi ikke forventes at løse for at finde plads til alle de nye. Sig noget, gør noget.

Forkortet af redaktionen

Svar

Undervisningsministeren har udsat folkeskolen for et helt grotesk kaos på prøveområdet. Det har været urimeligt såvel for elever som for lærere.

Vi har nu sikret, at udtræksprøven i den humanistiske fagblok bliver mundtlig, og aftalt afregningen for opgaven. I naturfagene er udtræksprøven desværre stadig en it-baseret skriftlig prøve, der skal rettes elektronisk. Svigter systemet, må man naturligvis vurdere, hvordan opgaven så kan løses, som din skoleleder også gjorde.

I flere af overbygningens fag udgør rettearbejdet en større opgave end i de øvrige klasser, men undervisningen i disse klasser rummer til gengæld ofte andre udfordringer. Personligt tror jeg ikke, at vi kan lave en differentiering i forberedelsestiden, som generelt vil opleves retfærdig, men den diskussion bliver der mulighed for at tage i forbindelse med debatten om kravene til Overenskomst 08.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS