Makværk om professionshøjskoler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man skriver ikke »makværk« i et høringssvar til undervisningsministeren. Men ordet hang i luften, da DLF's hovedstyrelse skulle give sin mening om lovforslaget om professionshøjskoler, som er på vej til Folketinget. I svaret henviser man i stedet til, at der ikke er fordele ved administrativ stordrift. Det viser alle erfaringer fra CVU'erne, hvor der er opbygget et større bureaukrati, som er finansieret ved at tage penge fra grunduddannelserne. Det har givet dårligere vilkår for de studerende, og »det er ikke det, der er brug for«, hedder det i høringssvaret, med henvisning til at 40 procent af folkeskolelærerne går på pension inden for de næste ti år.

Hovedstyrelsen peger på et demokratisk underskud i de nye institutioner, hvor bestyrelse og rektor ikke har pligt til at oprette rådgivende organer eller inddrage professionernes organisationer i arbejdet. »Herved vil der være stor risiko for, at professionernes store viden og erfaring ikke bliver brugt til at lave og udvikle uddannelser af høj kvalitet«.

Høringssvaret kan læses på www.dlf.org

tha@dlf.org