Eksperimenter uden forskning

Det er et generelt problem, at der er forbløffende lidt forskning i virkningen af nye pædagogiske metoder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoler er nysgerrige efter nye metoder til at forbedre trivslen og hindre mobning. Men der er forbløffende lidt forskning i, hvad der virker, og hvad der ikke virker, vurderer professor Jan Kampmann fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning på Roskilde Universitetscenter.

»Skolerne er nødt til at gøre erfaringerne selv. De kaster sig ud i nye pædagogiske tiltag uden på forhånd at vide, om det virker eller ej. Det kan være fint nok, og nogen skal gå forrest. Men det har den svaghed, at skolerne er nødt til at vælge projekt ud fra deres egen glæde, begejstring og sympati for ideerne uden at have nogle fakta at hænge det op på«, siger han.

»Derfor kan skolerne blive ofre for, hvad der byder sig til på markedet. Nogle gange vil skolerne opleve, at de har spildt tiden. Andre gange at det, de satte i søen - oh shit - havde helt andre konsekvenser, end de regnede med«, siger Jan Kampmann.

folkeskolen@dlf.org