Teamet hindrer mobning

Christiansfeld Skole ville forbedre hverdagen for de ældste elever efter flere tilfælde af grov mobning. Skolen inviterede en psykolog indenfor. Hun benyttede en metode, der var grænseoverskridende for nogle lærere. Men den virkede

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kickstarten lød, da et knivstikkeri blandt et par elever gjorde det klart for selv politikerne i kommunen, at miljøet blandt de ældste elever på Christiansfeld Skole i Sønderjylland var for hårdt. Skolen var i forvejen udmærket klar over, at hadske sms'er og grimme bemærkninger fik elever til at bryde grædende sammen og gjorde hverdagen sur.

Efter knivdramaet bevilgede kommunen penge til blandt andet at sætte et opklarende trivselsforløb i gang. Psykolog Janne Lindelof, konsulent på CVU Sønderjylland, tog en samtale med samtlige 12 klasser i overbygningen.

»Det var meget slående, så store forskelle der var på de 12 klasser. Hvor vi mødte et enigt lærerteam, mødte vi også trygge, glade og fortrøstningsfulde elever. Når eleverne oplevede, at lærerne var enige, vægtede de også fagligheden meget højt«, siger Janne Lindelof.

Samtaleformen kaldes »fish-bowl« og går ud på, at psykologen først interviewer lærerteamet, mens eleverne lytter i hestesko rundt om. Derefter er det elevernes tur. Seks ad gangen, mens resten af klassen og lærerne lytter med.

»I de team, hvor svarene om teamets samarbejde ikke var tydelige - måske fordi det ikke eksisterede eller ikke var givtigt - gav eleverne udtryk for en usikkerhed og utryghed over for alt det nye, der sker i folkeskolen. Og både lærere og elever mente, at lektier ikke var noget, der blev læst«, siger Janne Lindelof.

Hun pointerer, at samtalerne hele tiden var positive og fremadrettede, og at man tog udgangspunkt i det gode. Et spørgsmål til lærerne kunne for eksempel være: »Hvis vi spurgte eleverne i klassen om, hvad det gode er ved jer som lærere, hvad ville de så sige?« Hun sad selv som garant for, at det ikke løb af sporet og udløste dårlig stemning.

»Det var meget grænseoverskridende for nogle lærere, at eleverne fik så meget plads. At eleverne udtalte sig om kolleger og gav deres version af virkeligheden. Efter interviewet fortalte flere lærere, at de havde været lige ved at bryde ind og stoppe samtalen. For eleverne var det også en usædvanlig oplevelse at høre lærerne tale om sig selv som fagpersoner«, siger Janne Lindelof.

En opsummering af samtalerne blev sendt i et brev til hver klasse og lagde vægt på, hvordan de kunne komme videre.

Skole med sammenhængskraft

Det lange seje træk er gået i gang. Christiansfeld Skole blev for nylig samlet af to skoler og har adresse på to matrikler. To lærerværelser og kulturer, der skal slås sammen, og fire nyetablerede 7.-klasser giver alt i alt et uoverskueligt miljø og hårde odds for samarbejdet.

»Vi er ved at løse problemerne med skolens rammer. Det skal til, før vi får bedre trivsel«, konstaterer Hans Winther, der tiltrådte som skoleleder for halvandet år siden.

»Trivselsforløbet skærpede min opmærksomhed på, hvor stor betydning teamsamarbejdet har for klassens trivsel. Møder eleverne ikke en fælles holdning, bliver de usikre og obsternasige over for lærerne og begynder at opstille deres egne regler i klassen. Det giver masser af konflikter, dårlig stemning og ophidset omgangstone«, konstaterer Hans Winther.

Rent konkret forsøger skolelederen at danne team med lærere, hvis kvalifikationer supplerer hinanden.

»Jeg tror aldrig, man kan komme mobning helt til livs. Men jo mindre sammenhængskraft der er i klassen, og jo mere opbrud der er i normer og regler, des flere dårlige ting sker der mellem eleverne. Omvendt er der i socialt velfungerende klasser meget større chance for at bremse mobning på et tidligt tidspunkt. Her er teamsamarbejdet simpelthen alfa og omega«, siger Hans Winther.

Powered by Labrador CMS