Anmeldelse

Støvletramp og sjippetov

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever på mellemtrinnet kan glæde sig til historietimerne, hvis Christina Maria Faurbys "Støvletramp og sjippetov" kommer på programmet. Det er fortællingen om den 11-årige Knud, der midt i sin vante trummerum i en lille jysk by i 1940 fra den ene dag til den anden kommer til at opleve den dramatiske omvæltning, som følger med den tyske besættelse af Danmark. Bogen indgår i serien "Børn i historien", der ser på børns liv i Danmark i de såkaldte "gamle dage".

Titlen henviser til den blanding af forandring og dog normalitet, som kom til at præge danskernes hverdag under besættelsen. Omdrejningspunktet er drengen Knuds personlige indtryk af krigen, hvilket gør bogen overbevisende som supplerende læsning for elever i 3.-5. klasse; vi oplever krigens ansigt, som det ser ud for et barn på 11 år. Den personlige fortælling er skrevet i tredje person, sådan at læseren ser både Knud og det, han ser, alt imens en række faktakasser uddyber det historiske bagland. Her gives en række korte, præcise og dog en smule forenklede begrebsafklaringer - som med fordel bør uddybes i klassen. God effekt har sammenstillingen af illustrationer og arkivfotos, som underbygger teksten og på pædagogisk vis imødekommer flere læringsstile. Bogen lægger op til tværfaglige diskussioner om levevis i Danmark før og nu, og den kan fint bruges i sammenhæng med faget dansk, eksempelvis i forhold til emner som børne-, familie- og fritidsliv samt krig før og nu.

Til alle bøger i serien hører på nettet gratis og dækkende baggrundsstof samt inspirerende opgaver, der indbyder til refleksion og videre perspektivering. Alt kan hentes på http://boernihistorien.digibib.dk/wm151352