Anmeldelse Psykisk arbejdsmiljø
0   269

Arbejdsrelateret stressbelastning er det samme som livstruende overgreb

Oplevelsen af ikke at kunne magte arbejdet og at blive hægtet af dette fællesskab, fordi man er syg af det, er i sig selv traumatiserende

Fakta



<p>Forfatter: Nadja U. Prætorius</p><br /><p>248 kroner, 240 sider</p><br /><p>Forlag: Dansk Psykologisk Forlag</p>

Hvor er det bare en vigtig bog om stress, der her er blevet skrevet! Jeg syntes, at jeg kendte alle symptomerne, og at læse om dem gav mig kraftig hjertebanken. Bogen udfordrer det traditionelle syn på arbejdsrelateret stress og sætter fokus på forståelsen af, at arbejdsrelateret stressbelastning er et alvorligt problem for den, der rammes, men at man umuligt selv kan løse problemet.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi effektiviserer vores arbejdsprocesser, styrer, kontrollerer, selvrapporterer og evaluerer. Arbejdet nedslider og traumatiserer os. I undervisningssektoren stilles vi ikke blot over for et stigende ar­bejds­­pres, der stilles også krav om omstillingsparathed til nye opgaver som elevplaner, detal­jerede læseplaner og tidsplaner for de "rigtige" faglige færdigheder, nye afgangsprøver og evalue­rings­metoder, konkurrence med andre skoler om det højeste karaktergennemsnit, indøvelse af nye færdigheder, nye arbejdsgange og nye former for samarbejdsrelationer. Alt dette sker i et tempo, hvor­ved man aldrig helt når at blive fortrolig med arbejdsopgaverne, før man skal skifte til nye, der kræver indlæring af nye færdigheder. Konsekvensen bliver, at man ikke har mulighed for at ud­føre arbejdet på en fagligt forsvarlig måde. Symptombilledet på arbejdsrelateret traumatisk stress-syndrom er meget lidelsesfuldt og omfatter angst, depression, uro og hyperaktivitet, som veksler med handlingslammelse, kaotisk tankevirksomhed og episoder med mentale blackout, tanker, der kører i ring, hukommelsessvigt, koncentrationsbesvær, flashbacks til oplevelser på arbejdspladsen (skolen), kronisk udmattelse og uoverkommelighedsfølelse, søvnforstyrrelser, mareridt, opgivenhed, selvbebrejdelser, trang til isolation, hypersensitivitet over for lyde og andre mennesker, lav smertetærskel, kvalme og svimmelhed.

En bevidstgørelsesproces er nødvendig for at få klarlagt, hvordan hård styring og kontrol, selv­rap­porterings- og evalueringsmetoder underminerer vor faglige og personlige integritet med risiko for invaliderende konsekvenser. Bogen understreger vigtigheden af, at alvorligt stressramte mennesker diagnosticeres korrekt og tilbydes relevant behandling. I denne forbindelse skitseres retningslinjer for en vellykket stressrehabilitering. Det kan vel sige sig selv, at bogen er særdeles relevant læsning for alle, der arbejder inden for undervisnings- og socialsektoren, ikke mindst ledere, men så sandelig også medarbejderne, der kan få sat ord på, hvad de fejler, få de flittige og pligt­opfyld­en­de lærere til at indse alvoren af deres sygdom. Bogen viser os alle, hvor faldgruberne i det per­son­­relaterede arbejde er, og hvad der skal til, for at vi bliver mere bevidste om, hvordan man kan forebygge arbejdsrelateret stress.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen