Debat

En nødvendig diskussion

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Lise-Lotte Andreasen, Løkken (Folkeskolen nummer 7): Det var ikke min mening at kritisere det arbejde, pædagoger udfører, men at kommentere de mål, pædagogerne i alt for høj grad selv har ansvaret for at sætte. Et ansvar, som er så stort, at der bør være mere præcise retningslinjer fra regering og Folketinget.

Jeg kan godt se, at jeg fik taget hul på mange spørgsmål/dilemmaer, som vedrører både skolen og andre institutioner. Dilemmaer, som jeg også mener bør tages op til debat.

Det er dejligt, at man endelig har fået udarbejdet mål og retningslinjer for børnehaveklasseledere. Dette må i høj grad lette arbejdet for børnehaveklasselederen og lette samarbejdet med de lærere, der har deres gang i børnehaveklasserne, og for de lærere, der skal modtage børnene i 1. klasse. De ved nu, hvad de kan forvente af en ny 1. klasse og ikke mindst af deres samarbejdspartner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tænk hvis alle 80.000 pædagoger fik så præcise mål at arbejde efter og især de pædagoger, der er og måske bliver ansat i folkeskolen på andre klassetrin.

Hvis samfundet satser på, at skolen skal være samfundets pasningstilbud til alle børn, måske i form af en tvungen heldagsskole, mener jeg, det er bydende nødvendigt, at alle faggrupper skal følge samme mål og delmål, så ansvaret ikke bliver lærernes alene. At man får debatteret, hvad pædagoger kan berige folkeskolen med. Ønsker man heldagsskole eller tvungen skolefritidsordning? Eller ønsker man bare mere pædagogik i skolen?