Debat

Velkommen til det 21. århundrede

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad mig hermed applaudere Hanne Marie Verdoner (Folkeskolen nummer 5) for hendes på alle måder forrygende opdatering af pædagogers arbejde i børnehaveklassen. En helt igennem sand historie, som fik undertegnede børnehaveklasseleder i København til at mindes, dengang jeg selv gik i børnehaveklasse - for 27 år siden: Første skoledag, hvor Tobias kom brasende ind i klasselokalet iført cowboykostume er en sand klassiker. Ej at forglemme hvordan Nilaus i en sand rus af omsorgsfuldhed gav klassens skildpadder en tur med opvaskebørsten - og sulfo. Jeg lærte da et og andet om rummelighed og død, og det kan jeg i sandhed takke min klasselærer og pædagog, Anne-Lise, for. Og så rækker min hukommelse desværre ikke længere.

Så du rammer i dén grad plet, Hanne, med dine ord: »Hvis pædagogen ikke når sit mål, ja, så kan det i grunden være lige meget, så gør vi bare noget andet, og barnet hygger sig da også meget godt med det«. Bingo. Og jeg henviser, ligesom min kollega, Lise-Lotte Andreasen, så sobert gør det i nummer 7, til faghæfte 25 samt til nutidens krav i børnehaveklassen, som den har været i en del år. Velkommen til planeten Børnehaveklassen i det 21. århundrede.

Afslutningsvis vil jeg ikke undlade at bemærke, at jeg trods mange latterlige og til dels ufrugtbare kampe for bedre vilkår for mine unger i børnehaveklassen gennem snart fem år er taknemlig for at være på en arbejdsplads, hvor mit arbejde trods alt føles værdsat og taget alvorligt - og betragtet som en integreret del af det at gå i folkeskole. Kultursammenstød mellem faggrupper eller ej.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler