Debat

Giv lærerne ansvar – og giv dem mulighed for at påtage sig ansvaret

Indblik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nogle år siden bragte Politiken en artikel med overskriften: »Lærerne har stor betydning«. Overskriften var konklusionen på et større forskningsprojekt. Vi var en del, der havde en klar fornemmelse af, at det forholdt sig sådan, men nu havde vi altså forskningsmæssigt belæg for det.

I sidste uge blev der offentliggjort et nyt spændende forskningsprojekt, der kom til samme konklusion. Med Mads Hermansen i spidsen havde en gruppe forskere på Rockwoolfondens foranledning været ude i klasselokalerne for at studere forudsætningerne for, at undervisningen lykkes.

Tænk engang - forskerne har spurgt lærere og elever for at få et indblik i, hvad der kan styrke undervisningen i folkeskolen. De har ikke blot givet deres egne uforbeholdne personlige fortolkninger af resultaterne af de Pisa-opgaver, som jo er hemmelige for alle andre end indercirklen bag Pisa-projektet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er altså ikke rigide statistikker, sammenligninger og rangordninger, der er grundlaget for den nye rapport, men derimod hvad der sker i undervisningen.

Som i tidligere forskningsprojekter konstateres det også denne gang, at det ikke er én bestemt lærertype, der er afgørende. Eller sagt med andre ord: Begrebet »best practice« er ikke trylleformularen, der kan løse folkeskolens udfordringer - tværtimod.

Forskningsprojektet konkluderer, at jo større råderum og ansvar lærerne får, jo bedre bliver undervisningen. Med større råderum og ansvar følger nemlig også et større engagement.

Det er ikke just lærerens ansvar og råderum, der er styrket med de seneste ændringer af folkeskoleloven, hvor politikerne detailstyrer folkeskolen med bestemmelse om kanoner, elevplaner, kvalitetsrapporter og nationalt testprogram.

Ifølge Jyllands-Posten er undervisningsminister Bertel Haarders kommentar til forskningsrapporten: »Det, som jeg får ud af rapporten, er, at der er mange elever, som har behov for lærere, som beskytter fagligheden«. Jeg fatter ikke, hvad den kommentar har med rapporten at gøre, og jeg synes, det er en højst besynderlig kommentar fra en minister, der ellers konstant taler om, at vi skal vide, hvad der virker.

For mig er rapportens budskab klart: »Giv lærerne ansvar«. Danmarks Lærerforening er enig i dette budskab, og vi vil meget gerne drøfte, hvordan lærerne får mulighed for at påtage sig ansvaret.

»Det er ikke just lærerens ansvar og råderum, der er styrket med de seneste ændringer af folkeskoleloven, hvor politikerne detailstyrer folkeskolen med bestemmelse om kanoner, elevplaner, kvalitetsrapporter og nationalt testprogram«